Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Kanon Muzykoteki Szkolnej: 134 utwory, które warto znać

data publikacji: 30.04.2019

Czy zawsze trzeba zaczynać od Bacha? Niekoniecznie. Ważne by zacząć i czerpać radość ze słuchania. Prezentujemy przewodnik po najważniejszych utworach muzyki europejskiej od średniowiecza aż po współczesność. Zgromadziliśmy ponad 130 kompozycji, opisali je dla nas eksperci: muzykolodzy i dziennikarze muzyczni. Całość dostępna pod adresem: muzykotekaszkolna.pl/kanon.

Ponad tysiąc lat tradycji tzw. muzyki poważnej, to niezliczona ilość kompozytorów i ich dzieł, my wybieramy te najważniejsze i wyjaśniamy, dlaczego warto je znać.

Teraz można ich posłuchać i przeczytać krótką charakterystykę, która pomoże odróżnić średniowieczną pieśń rycerską od współczesnej arii, barokowe concerto grosso od romantycznej symfonii, a także sonatę Mozarta od suity Bacha. Świat muzyki poważnej można odkrywać chronologicznie lub według własnych upodobań. Tym, którzy lubią Czajkowskiego, polecimy Rachmaninowa, zainteresowanym matematyczną precyzją i skomplikowaną strukturą polecimy Bacha i … Weberna.

 Wśród kompozytorów, których dzieła prezentujemy w zbiorze, znajdują się najważniejsze nazwiska: Palestrina, Vivaldi, Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Czajkowski, Brahms, Szostakowicz, Strawiński, Messiaen i wielu innych…

Dokładna lista 134 dzieł i ich autorów dostępna jest pod tym adresem.

 Układanie Kanonu jest zawsze działaniem ryzykownym. Jak bowiem zamknąć historię muzyki europejskiej w 130 utworach? W zasadzie to niemożliwe. Nasz Kanon jest próbą rozpoczęcia dyskusji na ten temat. Znalazły się w nim wielkie dzieła, ale i takie, które biją rekordy popularności, choć przez samych kompozytorów były traktowane marginalnie. Albo ich autorstwo jest… wątpliwe, jak w przypadku utworu Bacha Toccata i Fuga d-moll.

 

Ten najpopularniejszy utwór organowy Bacha stał się przedmiotem gorącej dyskusji, ponieważ część badaczy podaje w wątpliwość jego autorstwo. Nie ma jednak żadnych dowodów na to, że utwór napisał ktoś inny.

 Innym przykładem utworu, który uważany jest za kanoniczny, ale nie był pisany z takim zamierzeniem jest Karnawał zwierząt Camille’a Saint-Saënsa.

 

Utwór powstał, by rozbawić przyjaciół kompozytora. Gdy jednak usiłowano go namówić na zaprezentowanie dzieła szerszej publiczności, kategorycznie odmówił, twierdząc, że to muzyczny „wygłup”, który zaszkodzi jego reputacji. Saint-Saëns pozostał nieugięty aż do śmierci.

Również Samuel Barber, autor Adagio nie był zadowolony ze swojego utworu. Jednak jego popularność przyćmiła wszystkie inne dokonania Amerykanina.

 

 W 2004 roku Adagio Barbera zyskało tytuł „najsmutniejszego utworu muzyki klasycznej” w rankingu słuchaczy radia BBC, a Nicolas Słonimski nazwał je wręcz „muzyką pogrzebową”. Istotnie, Adagio rozbrzmiewało na pogrzebach ważnych osobistości, m.in. prezydentów Franklina D. Roosevelta i Johna F. Kennedy’ego, księcia Monaco Rainiera III czy Alberta Einsteina. Bardzo często pojawia się w ścieżkach dźwiękowych filmów, najczęściej w sytuacjach żałobnych…

 W przypadku Kanonu Muzykoteki Szkolnej znaczenie mają nie tylko nazwiska kompozytorów i ich dzieła, ale również nazwiska wykonawców.

Dzieła, które trafiły do kolekcji, interpretują znakomici artyści. Wśród dyrygentów znajdziemy: Stanisława Skrowaczewskiego, Jerzego Semkowa czy Antoniego Wita, solistów: Jakuba Jakowicza, Piotra Anderszewskiego, Andrzeja Hiolskiego, Kaję Danczowską, a orkiestry to m.in.: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, orkiestra Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Filharmonii Narodowej.

Zapraszamy w podróż po muzyce poważnej – bez obowiązkowej trasy, za to z wieloma drogowskazami.  

 

 

www.muzykotekaszkolna.pl/kanon

 

 

Udostępnione utwory pochodzą ze zbiorów Polskiego Radia i zostały zdigitalizowane w ramach Programu Wieloletniego Kultura .

drukuj pdf

zobacz również:

Pierwsze urodziny Kanonu! +dodaj do schowka
Aktualne

Suita z baletu „Dziadek do orzechów” op. 71a Piotra Czajkowskiego to najczęściej odsłuchiwany utwór z blisko 140, które pojawiły się w Kanonie Muzykoteki. Na podium znalazła się też Bogurodzica  i V symfonia Beethovena, a z XX wieku Taniec z szablami Chaczaturiana. Ale i tak… muzyka dawna rządzi!

W kanonie, poza Kanonem +dodaj do schowka
Aktualne

Każda próba ułożenia kanonu arcydzieł historii muzyki, sztuki czy literatury prowokuje dziesiątki pytań o pominięte utwory – oto kilka (p)odpowiedzi, gdzie szukać dalej.

Nowe utwory w Kanonie! +dodaj do schowka
Aktualne

Claire de Lune Debussy’ego, Audite Mortales Bartłomieja Pękiela oraz Magnificat Mikołaja Zieleńskiego to nowe nabytki w Kanonie Muzykoteki Szkolnej.

Lista przebojów Kanonu! +dodaj do schowka
Aktualne

Kanon Muzykoteki Szkolnej wystartował już ponad dwa miesiące temu. Oto 12 najczęściej odsłuchiwanych materiałów z tego zbioru.