Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Wratislavia Cantans po raz 51.

data publikacji: 06.09.2016

Ruszyło jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń muzycznych w Polsce!

Na zdjęciu: Il Giardino Armonico, fot. Łukasz Rajchert

Od pół wieku Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans jest bardzo ważną imprezą poświęconą muzyce klasycznej w tej części Europy.

Usłyszymy takie arcydzieła, jak obie pasje Bacha, Mszę konoracyjną Mozarta, symfonie Beethovena i Szostakowicza. Największą gwiazdą imprezy będzie Jordi Savall. To on przyczynił się znacząco do wskrzeszenia w ciągu ostatniego półwiecza całkowicie zapomnianego instrumentu – violi da gamba. Jednocześnie zapoczątkował nowe spojrzenie na muzykę dawną i zainspirował rzesze artystów.

 

 

Program edukacyjny – metoda Suzuki

Ogromnie ważną nowością jest część dydaktyczna festiwalu – czołowi europejscy soliści prowadzą kursy mistrzowskie dla młodzieży. Paolo Pandolfo, Robert Levin, Andrea Inghisciano, Giovanni Sollima zarówno w trakcie lekcji, jak i koncertów skupią się na improwizacji – umiejętności dziś kojarzonej głównie z jazzem, a więc kulturą amerykańską. W rzeczywistości improwizacja jest bardzo ważnym, choć zapomnianym elementem tradycji muzycznej Europy. Zależy mi na przywróceniu tej utraconej umiejętności. Robert Levin włącza elementy improwizacji do każdego koncertu z utworami Mozarta, jak czyniono to w czasach kompozytora. Paolo Pandolfo wystąpi w programie składającym się wyłącznie z improwizacji wokół szesnasto- i siedemnastowiecznych form muzycznych – takich jak madrygał, passacaglia, chaconne, passamezzo, folia – w owych czasach stanowiły one podstawę do improwizacji, podobnie jak dzisiejsze standardy jazzowe. Andrea Inghisciano, znakomity kornecista występujący w dwóch festiwalowych koncertach, jest artystą wywodzącym się ze świata jazzu.

Część edukacyjna festiwalu to także tradycyjny kurs interpretacji muzyki oratoryjnej i kantatowej, podczas którego maestro Kosendiak będzie dzielił się z młodzieżą pasją do polskiej muzyki barokowej. A w dzień finału Wratislavii czeka nas koncert, który zabrzmi w wykonaniu około dwustu dzieci z różnych krajów – uczniów szkół muzycznych prowadzonych metodą Suzuki oraz Chóru Chłopięcego NFM.

U podstaw metody Suzuki leży nie tylko edukacja muzyczna, ale przede wszystkim kształtowanie społeczne młodej osoby poprzez rozwijanie umiejętności pracy  w grupie, naukę wzajemnego słuchania się i szacunku dla drugiego człowieka.

 

Muzyka do stołu

Na początek Wratislavii zabrzmiała przejmująca XIII Symfonia „Babi Jar” Dymitra Szostakowicza opowiadająca o jednej z największych zbrodni II wojny światowej, a następnego dnia zaprezentowano IX Symfonię Ludwiga van Beethovena, genialna muzycznie, a jednocześnie przekazująca bliskie kompozytorowi wartości braterstwa, radości.

W programie tej edycji festiwalu znalazły się obie Bachowskie pasje, przy czym Pasja wg św. Jana w wersji scenicznej. To dzieło o ogromnym ładunku dramatycznym było już inscenizowane w różnych ośrodkach, jednak nigdy dotąd we Wrocławiu. Natomiast Pasja Mateuszowa w mistrzowskim wykonaniu Monteverdi Choir i English Baroque Soloists pod batutą sir Johna Eliota Gardinera będzie doskonałym finałem festiwalu.

Obok popularnych utworów muzyki europejskiej w programie znalazł się choćby koncert średniowiecznej muzyki Antonia Zacary da Teramo w wykonaniu La Fonte Musica. Z kolei koncert Tafelmusik Georga Philippa Telemanna będzie przypominać, że muzyka to przyjemność nie tylko duchowa, ale i zmysłowa, podobnie jak jedzenie. Na przestrzeni wieków wiele pięknych dzieł skomponowano z myślą o oprawie muzycznej posiłków. Publiczność będzie degustować specjały kuchni włoskiej, francuskiej, niemieckiej  i polskiej, ponieważ tradycje muzyczne tych krajów łączył w swoich kompozycjach Telemann. Hasło „muzyczna uczta” wreszcie będzie można rozumieć dosłownie!

 

Średniowiecze i XX wiek

Ciekawe będzie zestawienie muzyki współczesnej ze średniowieczem. Huelgas Ensemble wykona fragmenty mszy za zmarłych renesansowych kompozytorów. NFM Leopoldinum z udziałem członków Il Giardino Armonico zagrają utwory György’ego Ligetiego (w tym roku przypada dziesiąta rocznica jego śmierci) oraz barokowych kompozytorów-eksperymentatorów (Daria Castella, Michelangela Rossiego), a także arcydzieło Claudia Monteverdiego Il combattimento di Tancredi e Clorinda.

Koncertami-odkryciami będą także występy zespołu Jordiego Savalla oraz Giovaniego Sollimy wraz z Le Mystère des Voix Bulgares. Obydwaj artyści fascynują się przenikaniem i pokrewieństwem różnych tradycji muzycznych. Savall ukazuje związki między późnośredniowieczną i renesansową muzyką europejską a twórczością arabską, akcentuje wspólne korzenie obu tradycji. Sollima, artysta pasjonujący się każdym rodzajem muzyki, będzie improwizował wraz z bułgarskim chórem śpiewającym na swój jedyny w swoim rodzaju sposób, ale także, z myślą  o niepowtarzalnym brzmieniu grupy, skomponuje dla niej nowe utwory.

 

200 lat Bachów

Na festiwalu nie mogło zabraknąć Wolfganga Amadeusza Mozarta i Johanna Sebastiana Bacha. Mszę koronacyjną Mozarta w interpretacji Academia Montis Reaglis usłyszymy w kościele Marii Magdaleny. Z kolei rodzinie Bachów poświęcone będą dwa koncerty – grupa wokalna Vox Luminis skupi się na przodkach Johanna Sebastiana, zaś Il Giardino Armonico skoncentruje się na największym z Bachów oraz jego synach i Philippie Telemannie, ojcu chrzestnym Carla Philippa Emanuela, a także Josephie Haydnie, który uważał Carla Philippa za mistrza. Można więc powiedzieć, że muzyczna dynastia Bachów miała bezpośredni wpływ na muzykę europejską przez blisko 200 lat!

 

Czas: do 18 września 2016

Miejsce: Wrocław, Narodowe Forum Muzyki, plac Wolności 1

www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans

 

drukuj pdf

zobacz również:

Od mroku do światła czyli Wratislavia Cantans +dodaj do schowka
Aktualne

To jeden z najstarszych festiwali muzycznych w Polsce, o wspaniałych tradycjach, którego program koncentruje się wokół muzyki wokalno-instrumentalnej, 5 września rozpocznie się już po raz 49.

Renesans +dodaj do schowka
Wiedza
Epoki

Odbiorcami muzyki renesansowej są dwory władców i bogate mieszczaństwo. Poza dziełami religijnymi w całej Europie rozwijają się utwory świeckie: pieśni miłosne, madrygały i utwory okolicznościowe

Barok +dodaj do schowka
Wiedza
Epoki

Najdoskonalszą formą muzyczną baroku jest opera, mistrzowsko rozwinięta przez Claudia Monteverdiego, Jeana-Baptistę Lully'ego czy Antonia Vivaldiego

Biblioteka Savalla +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Słynny gambista Jordi Savall od kilkunastu lat wydaje wielojęzyczne, bogato ilustrowane książko-płyty, które muzyką opowiadają historie i miejsca