Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Antonio Vivaldi | Farnace

rodzaj: wokalno-instrumentalne
kompozytor: Antonio Vivaldi
Farnace | Antonio Vivaldi

Rejestracja opery Antonia Vivaldiego zaprezentowanej w 2017 roku podczas Festiwalu Oper Barokowych

Farnace, opera Antonia Vivaldiego, została wykonana po raz pierwszy w 1727 roku w Wenecji. Choć cieszyła się wówczas wielkim powodzeniem, po latach została zapomniana, by zostać odkryta na nowo z początkiem XX wieku. Libretto opowiada o Farnace, królu Pontu, który został pokonany przez Rzymian i – aby uniknąć ich niewoli w rękach zwycięzców – rozkazuje Tamiri, swojej małżonce, by zabiła ich syna, a następnie siebie samą. Ta jednak nie wykonuje rozkazu i ukrywa dziecko. Berenice, matka Tamiri i królowa Kapadocji, nienawidzi Farnace i usiłuje skłonić Pompejusza, dowódcę rzymskich legionów, by zgładził jej zięcia. Tymczasem Selinda, siostra Farnace, zostaje wzięta do niewoli przez Rzymianina Akwiliusza, który zakochuje się w niej, podobnie jak pozostający na służbie Berenice książę Gilades. Selinda wykorzystuje namiętności konkurentów, by ratować swego brata, namawiając ich do zamordowania Berenice i Pompejusza. Wszystko jednak kończy się szczęśliwie, choć zakończenie wydaje się psychologicznie całkiem nieprawdopodobne: Pompejusz godzi Berenice z zięciem, zwraca Farnace koronę i obdarza go przyjaźnią, a wszyscy żyją dalej szczęśliwie.

Dzieło Vivaldiego i librecisty Antonia Marii Leccheniego zostało zaprezentowane i zarejestrowane podczas Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica. Przedstawienia odbyły się 2, 3 i 5 września 2017 roku w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.

Wykonawcy i realizatorzy:

Farnace – Anna Radziejewska
Tamiri – Elżbieta Wróblewska
Berenice – Urszula Kryger
Gilade – Kacper Szelążek
Selinda – Joanna Krasuska-Motulewicz
Pompeo – Jan Jakub Monowid
Aquilio – Przemysław Baiński
Straże – Edgar Lewandowski, Krzysztof Bujnicki
Chłopiec – Mieszko Rydzewski

Royal Baroque Ensemble, kierownictwo muzyczne – Lilianna Stawarz

reżyseria – Natalia Kozłowska
scenografia i kostiumy – Paulina Czernek
współpraca przy scenografii i kostiumach – Anna Puchalska
światła – Krzysztof Wójcik
make-up – Anna Sawicka
fryzury – Ewa Bernatowicz
asystent reżysera – Bożena Bujnicka
układ scen walki – Krzysztof Bujnicki
tłumaczenie libretta – Anna Makuracka

drukuj pdf

zobacz również:

Georg Friedrich Händel | Agrippina +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Rejestracja świetnie przyjętego polskiego prawykonania opery Agrippina Georga Friedricha Händla w reżyserii Natalii Kozłowskiej. Miało ono miejsce we wrześniu 2014 roku na deskach Teatru Stanisławowskiego w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Muzyka Händla w wykonaniu Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz zabrzmiała na instrumentach z epoki

Georg Friedrich Händel | Orlando +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Kompozycja G. F. Haendla uznawana jest dziś za jedną z najpiękniejszych oper barokowych

Jak wygląda praca nad operą barokową? +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

O „Agrippinie” Jerzego Fryderyka Händla i jej pierwszym polskim wystawieniu