Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Chopin na domówce u Maseckiego

data publikacji: 03.04.2017

Największy polski kompozytor zagrany na lekko rozstrojonym pianinie? Jest na pewno jeden muzyk, który potrafi zrobić to dobrze…

Zdjęcie przedstawia Marcina Maseckiego siedzącego tyłem do pianina, na pianinie leżą rozłożone nuty
fot. Albert Zawada / Agencja Agora

Bach, Scarlatti, Beethoven… Do listy mistrzów klasyki na nowo zinterpretowanych przez Marcina Maseckiego dołącza największy polski kompozytor. O płycie Nokturny wydanej niedawno przez Agorę w wywiadzie dla Dwutygodnik.com pianista opowiada tak:Przez ostatnich parę lat coraz częściej myślałem o chopinowskim rubato (czyli wprowadzanie swobodnych przyspieszeń i zwolnień tempa w utworze – przyp. red.), konkretnie o niezależności obu rąk. Według relacji z koncertów samego Chopina potrafił on prowadzić lewą rękę w stałym rytmie, a prawą nieznacznie przyśpieszać i zwalniać, nadając niezwykłej ekspresji linii melodycznej. Nigdy nie słyszałem, żeby ktoś tak robił na fortepianie. Zwykle pianiści zwalniają i przyspieszają obiema rękami jednocześnie. Ta chopinowska niezależność rąk mnie zafascynowała. Perkusiści uczą się tego na pierwszym roku studiów, ale pianistom – z niewiadomych względów – nikt o tym nie wspomina. Więc zacząłem sam to badać, a najlepiej nadają się do tego właśnie nokturny, ze swoim w miarę jasnym podziałem ról na akompaniament w lewej ręce i melodię w prawej”.

Co ciekawe, Masecki grający Chopina zatacza wielkie koło w historii polskiej pianistyki. Pierwsza nauczycielka Maseckiego, jego babcia Halina Masecka, sama była spadkobierczynią myśli chopinowskiej (poprzez swoich pedagogów, którzy z kolei w bezpośredniej linii byli uczniami uczniów Chopina). Na tym kompozytorze młody Masecki zjadł zęby. W wywiadzie dla Dwutygodnik.com wspomina, że Chopinowskich nokturnów słuchał tysiące razy, a album Nokturny nagrał nie korzystając z nut – po prostu zagrał te utwory z pamięci. Przyznał też, że chciał, żeby „jego Chopin” miał charakter piosenki 100 lat śpiewanej chóralnie na urodzinach.  

Dorota Szwarcman w recenzji dla „Polityki” zauważyła: „Większość z ośmiu utworów zarejestrowanych na płycie pianista traktuje z ostrożną czułością, niewiele zmieniając, grając nawet stylowo, ale trochę po domowemu, jak zwykle na swoim ulubionym pianinku”.

No właśnie. „Domowe”, lekko rozstroje pianino to znak firmowy Maseckiego. Nagrał na nim zarówno płytę Mazurki, jak i symfonie Beethovena w ramach projektu Transkrypcje. Być może to znakomity punkt startu do poznawania muzyki Chopina.

Płyty można posłuchać w serwisie Tidal.

drukuj pdf

zobacz również:

Chopin Fryderyk (1810-1849) +dodaj do schowka
Wiedza
Kompozytorzy

To najwybitniejszy twórca muzyki polskiej, czołowy przedstawiciel romantyzmu w muzyce. Jest nie tylko najbardziej znanym na świecie twórcą polskiej kultury, lecz także najpopularniejszym kompozytorem wszechczasów

Chopin bez granic +dodaj do schowka
Aktualne

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina publikuje na kanale Youtube oraz na FB filmy w ramach projektu Chopin bez granic. Są to tj. krótkie wypowiedzi znanych i mniej znanych osób z różnych dziedzin (kultury, biznesu, sportu etc.) o swoich wspomnieniach z Konkursów Chopinowskich, odczuciach co do Chopina i jego muzyki.

Nokturn +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Spokojny, liryczny utwór instrumentalny popularny w XIX wieku