Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

O muzykowaniu w szkołach

data publikacji: 22.11.2017

I Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja #Grajmywszkole

zdjęcie przedstawia trzech uczniów ze szkoły podstawowej w Łajskach grających na instrumentach dętych (puzonach)
Uczniowie ze szkoły podstawowej w Łajskach im. Stanisława Moniuszki

W Norwegii tworzy się właśnie nowy typ szkolnictwa: cultural school. W krajach skandynawskich szkoła jest realnie jednym z ważniejszych ośrodków życia kulturalnego lokalnych społeczności. W brytyjskiej edukacji rośnie w siłę i znaczenie nurt community music.  W wielu krajach, również w Polsce, coraz częściej dostrzega się kluczowe znaczenie aktywnego muzykowania w budowaniu integracji, tworzeniu społeczności, wspieraniu rozwoju dzieci i młodzieży a nawet w kształceniu kompetencji matematycznych czy językowych. Rola muzyki w szkole i świadomość jej znaczenia rośnie.

Muzyka nie jest wyłącznie przedmiotem kształcenia kompetencji i wiedzy; stanowi ważny czynnik indywidualnego rozwoju i element integracji i kształtowania społeczeństwa. W Wielkiej Brytanii bardzo silnie rozwija się obecnie w edukacji nurt community music („muzyka wspólnotowa”). U podstaw tego podejścia leży świadome korzystanie z potencjału muzyki jako praktyki społecznej służącej integracji  oraz budowaniu kapitału społecznego – mówi Adam Świtała, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Edukacji i Animacji Muzycznej, które jest jednym z organizatorów ogólnopolskiej akcji #Grajmywszkole.

Kluczowe znaczenie ma tu wspólne granie i śpiewanie, czyli aktywne muzykowanie  pod kierunkiem kompetentnego i odpowiednio wykształconego nauczyciela. Nauczyciel muzyki w tym aspekcie jest elementem istotnym dla rozwoju kulturalnego i funkcjonowania lokalnej społeczności. Stoi on w centrum pomiędzy oświatą i kulturą, jest inspiratorem integracji ludzi i połączeń pomiędzy ważnymi instytucjami, m.in.: szkołą, ośrodkiem kultury czy samorządem.

W programie konferencji na warszawskiej uczelni SWPS (9–11 grudnia) planowane są wystąpienia prelegentów z Islandii, Szwecji, Anglii, Portugalii i Polski pokazujące doświadczenia edukacyjne w różnych krajach, debaty praktyków i warsztaty muzyczne. Konferencja ma na celu ujęcie edukacji muzycznej jako interdyscyplinarnego narzędzia rozwoju, mającego wielowymiarowy wpływ na społeczeństwo. Innym jej celem jest nakreślenie wyzwań i celów powszechnej edukacji muzycznej. 

Najwyższy poziom i jakość konferencji zapewnią znamienici goście, reprezentujący m.in. kraje skandynawskie i Wielką Brytanię, a wśród nich wybitni teoretycy i praktycy: prof. dr hab. David G. Hebert z Western Norway University of Applied Sciences w Bergen – jeden  najczęściej cytowanych współcześnie w świecie muzykologów, prof. Helga Rut Guðmundsdóttir z University of Iceland, dr Rod Paton z Lifemusic CIC w Wielkiej Brytanii – autor nowatorskiej metody Lifemusic, Filipe Sousa i Sigrún Sævarsdóttir-Griffiths z Gulidhall School of Music and Drama w Londynie oraz Dag Franzen ze Szwecji.

Znaczący udział w konferencji będą mieli wybitni przedstawiciele polskich środowisk kultury, sztuki i edukacji: prof. dr hab. Dorota Ilczuk, prof. dr hab. Wojciech Burszta, dr hab. Mariusz Czubaj, dr hab. Piotr Majewski,  dr hab. Mirosław Filiciak, dyr. Alina Sarnecka, Maxymilian Bylicki i Piotr Baron, dr Andrzej Białkowski, Joanna i Miłosz Gawryłkiewiczowie, prof. Małgorzata Chmurzyńska, Janusz Marynowski, dr Roma Ławrowska, dr Anna Kalarus, dr Julia Kaleńska-Rodzaj,  prof. dr hab. Maria Manturzewska, Joanna Grotkowska, Wojciech Walczak, Beata Jewiarz i wielu innych wybitnych teoretyków i praktyków, działających w sferze powszechnej edukacji muzycznej oraz muzykologii, psychologii muzyki, kultury i życia muzycznego.

W czasie spotkań zostaną zaprezentowane wyniki badań dotyczących modelu partycypacyjnego wychowania muzycznego.

Konferencja jest częścią kompleksowej akcji #Grajmywszkole, która ma na celu promowanie idei powszechnego muzykowania w szkole oraz jego roli w kształtowaniu postaw społecznych i znaczącego wpływu aktywnego muzykowania na rozwój procesów edukacyjnych. Zapraszamy

Udział w konferencji jest bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona. Uczestnicy konferencji otrzymają materiały konferencyjne oraz zapewniony im będzie catering. Wszystkie punkty programu będą tłumaczone symultanicznie.

Konferencja odbędzie się w dniach 9–11 grudnia na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Zapisy ruszyły 22 listopada.

Szczegółowe informacje oraz zapisy:
biuro@pseiam.pl
+48 605 225 849

drukuj pdf

zobacz również:

#Grajmy w szkole: nabór! +dodaj do schowka
Aktualne

Akcja #grajmywszkole trwa i przechodzi w nowy etap. Zgłoś swoją szkołę do udziału!

#Grajmywszkole: konferencja nauczycieli muzyki +dodaj do schowka
Aktualne

PSEiAM zaprasza we wrześniu do Cekcyna