Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Georg Friedrich Händel | Orlando

rodzaj: wokalno-instrumentalne
kompozytor: Georg Friedrich Haendel
Orlando | Georg Friedrich Händel

Kompozycja G. F. Haendla uznawana jest dziś za jedną z najpiękniejszych oper barokowych

Opera Orlando (1733) długo, bo ponad 200 lat, czekała na należne jej uznanie. We wrześniu 2015 roku Natalia Kozłowska jako pierwsza wystawiła operę na polskiej scenie. 

Libretto Orlanda opowiada historię nieszczęśliwej miłości jednego z rycerzy Karola Wielkiego, tytułowego bohatera eposu Ludowica Ariosta Orland szalony. Dzielny rycerz traci zmysły, kiedy dowiaduje się, że ukochana Angelica, uratowana przez niego księżniczka z dalekiego Orientu, darzy uczuciem innego mężczyznę – saraceńskiego księcia Medora. Medoro jest również obiektem westchnień pasterki Dorindy, ta jednak jest gotowa poświęcić swoją miłość dla szczęścia ukochanego. Na takie poświęcenie nie jest gotów Orlando. Zaślepiony gniewem i rozpaczą, pragnie już tylko śmierci swojego rywala i nieodwzajemniającej miłości Angeliki. W tej sytuacji nieodzowna okazuje się interwencja czarodzieja Zoroastro. 

W tytułową rolę Orlanda wcielił się Jan Jakub Monowid, kontratenor z Warszawskiej Opery Kameralnej, w roli Angeliki wystąpiła znakomita Aleksandra Zamojska (sopran), która na stałe mieszka w Salzburgu i niezwykle rzadko koncertuje w Polsce. Ponadto na scenie pojawili się także: Artur Janda (bas), Dagmara Barna (sopran) i Damian Ganclarski (kontratenor).
Na instrumentach z epoki lub ich wiernych kopiach muzykę Händla wykonał Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie i Warszawska Opera Kameralna.

Narodowy Instytut Audiowizualny był partnerem wydarzenia.

Natalia Kozłowska (ur. 1985) – reżyserka teatralna, Absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, studiowała też filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. W 2013 roku otrzymała prestiżowe stypendium Młoda Polska przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka spektakli teatralnych i operowych, m.in. Dydony i Eneasza Purcella w Teatrze Collegium Nobilium (2010), Nowego Don Kiszota Aleksandra Fredry w Teatrze Polskim w Warszawie (2011), Le Villi Giacomo Pucciniego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (2012).

drukuj pdf

zobacz również:

Antonio Vivaldi | Farnace +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Rejestracja opery Antonia Vivaldiego zaprezentowanej w 2017 roku podczas Festiwalu Oper Barokowych

Bartłomiej Pękiel | Credo z Missa Concertata La Lombardesca +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Utwór z płyty Opera Omnia wydanej w 2017 roku, zawierającej wszystkie dzieła kompozytora

Leonardo Vinci | Semiramida +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Barokowa opera Leonarda Vinciego, wystawiona po raz pierwszy od XVIII wieku, u nas do obejrzenia w całości!

Stanisław Moniuszko | Uwertura do opery „Paria” +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Wstęp do opery o tematyce indyjskiej, który zdaniem wielu jest najlepszym dziełem orkiestrowym Stanisława Moniuszki