Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Dwa zmysły | Muzyczne smaki | cz. 2/6

rodzaj: rozgrzewające
poziom: gimnazjum, szkoła ponadpodstawowa

Zmysł smaku i zmysł słuchu różnią się od siebie pod wieloma względami. Są odpowiedzialne za percepcję różnych bodźców, ale również reagują na te bodźce według własnych zasad

fot. Aldan, flickr, CC BY 2.0
Próg wrażliwości na smak to ilość, w jakiej musi występować substancja smakowa, żebyśmy mogli ją wyczuć. Próg wrażliwości może się bardzo różnić w zależności od substancji smakowej. Wystarczy 0,5 g soli na 1 dm³ wody, żebyśmy mogli wyczuć słony smak. Smak gorzki wyczujemy, jeśli w tej samej ilości wody rozpuścimy tylko 0,0003 g chininy. Smak słodki odczujemy dopiero, kiedy w 1 dm³ wody rozpuścimy 4 g cukru.

Granica słyszalności określa to, jak głośny musi być dźwięk o danej wysokości, żebyśmy mogli go usłyszeć. W zależności od wysokości dźwięku, granica słyszalności może się bardzo różnić. Dźwięki niskie, na przykład te oscylujące wokół frekwencji 20 Herzów słyszymy dopiero przy głośności 70 dB. Dźwięki wysokie, o frekwencji około 1000 Herzów słyszymy już przy głośności 2 dB.

Ćwiczenie 1.

Każdy uczeń przynosi na zajęcia zestaw czterech różnych produktów zaliczających się do tej samej grupy smakowej (np. cztery gatunki jabłek). Produkty muszą być przygotowane jako kilka zestawów zawierających małe porcje. Uczniowie degustują przygotowane smaki.

Tematy i pytania do dyskusji

Jakie różnice w smaku są najszybciej wyczuwalne?
Czy w miarę jedzenia smak się wyostrza, czy tępieje?
W jaki sposób zapamiętać poszczególne smaki?

Ćwiczenie 2.

Prowadzący zajęcia prezentuje cztery grupy instrumentów wykorzystując zamieszczone w materiałach dźwiękowych sample do Ćwiczenia nr 3.


Tuba (dęte blaszane)

 

Tematy i pytania do dyskusji

Jakie różnice w brzmieniu są najszybciej słyszalne?
Czy w miarę słuchania słuch się wyostrza, czy tępieje?
W jaki sposób zapamiętać poszczególne brzmienia?
Który ze swoich zmysłów oceniasz jako bardziej wrażliwy?
Który częściej trenujesz? Jesteś super-smakoszem, czy super-słuchaczem?
Jak drobne różnice smaku i brzmienia są wyczuwalne dla twoich zmysłów?

 

Barbara Kinga Majewska

 

 

drukuj pdf

zobacz również:

Nietypowe połączenia | Muzyczne smaki |3/6 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Czasami szczypta chili w filiżance gorącej czekolady sprawia, że znany nam doskonale smak odkrywamy na nowo, a odrobina soli w lodach karmelowych dodaje im nieoczywistej świeżości

Smakowe podróże | Muzyczne smaki | 4/6 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Czy muzyka węgierska zabrzmi tak ostro, jak może smakować prawdziwy węgierski gulasz?

Nie baw się jedzeniem! | Muzyczne smaki | 5/6 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Bawienie się jedzeniem nie należy do ładnych zwyczajów, ale jeśli warzywa można potraktować jako źródła dźwięku, to dlaczego nie mogłyby posłużyć do gry?

Kuchenne inspiracje | Muzyczne smaki | 6/6 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Skomponuj menu koncertu - przystawki, zupę, danie główne i desery, kończąc na zestawie francuskich serów i owoców

Smaki i gusta | Muzyczne smaki | 1/6 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Słowo gust wywodzi się od łacińskiego gustus - smak. Gust rozumiany jest jako indywidualne i subiektywne poczucie piękna i harmonii