Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Popatrz w bok | Fraszki na fortepian | 1/4

rodzaj: program szkolny
poziom: przedszkole, szkoła podstawowa

Lustrzany układ klawiszy umożliwia prawdziwą muzyczną zabawę w chowanego

Popatrz w bok to fraszka muzyczna oparta na lustrzanym układzie klawiszy w relacji do dwóch czarnych klawiszy. Następstwo dźwięków nawiązuje do dziecięcej zabawy w chowanego. Zgodnie z jej regułami jedno z dzieci musi odnaleźć pozostałe, które się poukrywały.

Szukając, rozgląda się na boki, do tyłu, sprawdza, gdzie się kto skrył. Kogo znajdzie, stara się „zaklepać”. Po zabawie dzieci rozchodzą się do domów, każde w swoją stronę (tak jak dźwięki w końcowym motywie: „zaklep ich i cześć!”).

Utwór składa się z trzech puzzli. Dwa pierwsze rozpoczyna dwudźwięk c-e: „popatrz w bok” (1) i „popatrz w tył” (2). Razem tworzą powtarzający się trzykrotnie schemat: drugie powtórzenie na słowach „może ktoś” (1) i „tu się skrył” (2), trzecie – „tych już masz” (1) i „tamtych też” (2).

Ostatni puzzel (3) rozpoczyna się „tam, gdzie krasnal odpoczywał” – przy pierwszym z trzech czarnych klawiszy/. Ręce grają rozbieżnie od dwudźwięku f-g do dźwięków c1 w lewej i c2 w prawej.

 

1.                                             2.                                    3.

 

                Układ rąk

 



Uwaga!

Gdy układ klawiszy zostanie zapamiętany, zalecane jest niezwijanie palców, tak by wszystkie mogły obserwować zabawę. Sprytniejsze dzieci warto zachęcać od początku do gry w „pianistyczny”, a nie „cymbałkowy” sposób.

rece

 

Zadania

  1. Odszukaj i zagraj „2 czarne kamienie”, po których szedł krasnal („idzie, idzie”). Co będzie, gdy zsunie się z nich na boki? Spadnie na dźwięki c-e i odkryje, że razem brzmią zgodnie i miło.
  2. Odszukaj i zagraj kamienie, na których krasnal „odpoczywał”. Ile ich było?
  3. Gdzie spadnie krasnal, jak zsunie się na boki pierwszego z trzech czarnych klawiszy (f-g)?
  4. A jakby tak zabawić się w chowanego?. Puzzle pokażą, jak.
  5. Posłuchaj fraszki z nagrania. Ułóż z puzzli cały utwór.
 

 

Ćwiczenie

Rytm

Do prawidłowego wykonania konieczne jest zapamiętanie powyższego rytmu. Pomocne będzie wyklaskanie lub zilustrowanie go krokami – np. „idź-idź-stań!”, albo skokami – „hop-hop-stop!"

 

 

drukuj pdf

zobacz również:

Dół-góra | Fraszki na fortepian | 2/4 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Aby odnaleźć na klawiaturze białe półtony trzeba się udać na wyprawę po muzycznej rzece

D-e-c | Fraszki na fortepian | 3/4 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Prostą rymowanko-powtarzankę można też realizować w formie zabawy w papugę

Fa-fa-fa | Fraszki na fortepian | 4/4 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Żart muzyczny w formie powtarzanki można grać na prawie każdym instrumencie

Czym są fraszki? +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Autorka fraszek na fortepian wprowadza w te angażujące ćwiczenia do gry dla początkujących