Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

ROZŚPIEWANIE #13: 60 sekund dziennie

autor: Piotr Kowalczyk
temat: muzyka współczesna, edukacja muzyczna

60 sekund dziennie. Tyle wystarczy, żeby nauczyć się słuchać muzyki?

Fot. Sound And Music

Słuchanie i doświadczanie dźwięku ma ogromny wpływ na nasze życie. Jednak w kulturze zdominowanej przez obraz, rzadko poświęca się czas na poznawanie środowiska dźwiękowego, na słuchanie z koncentracją  i wyobraźnią. 

Minute of Listening to program edukacyjny skierowany to dzieci w szkole podstawowej, który zakłada słuchanie przez uczniów 60 sekund muzyki i dźwięków dziennie. Został stworzony przez brytyjską fundację Sound And Music wspierającą muzykę współczesną. Uczniowie ściągają na swój komputer bądź tablet prostą aplikację, zawierającą dużą ilość różnorodnych dźwięków – od muzyki klasycznej po field recording. „Minute of Listening” dostarcza prostego sposobu na nauczenie młodej osoby słuchania pełnego ciekawości i zaangażowania.

Aplikacji można używać na wiele różnych sposobów. Można zachęcać uczniów do wymyślania scenerii, która kojarzy im się z danym utworem. Albo rodzaju muzyki, której spodziewają się usłyszeć w danej scenerii. Uczniowie mogę prowadzić dziennik swoich sesji jako słuchaczy lub wręcz sugerować opowiedzenie historii albo… narysowanie wymyślonego zapisu nutowego danego utworu. Wszystko po to, żeby słuchać dźwięków w sposób bardziej świadomy i refleksyjny. Czy to się udaje? Opinie wśród brytyjskich nauczycieli były bardzo pozytywne – uczniowie okazali się zaangażowani w lekcje. Razem z aplikacją na stronie projektu dostępne są szczegółowe scenariusze lekcji, powiązane z podstawą programową ustaloną przez brytyjskie ministerstwo oświaty.

Oto jeden z dźwięków stworzonych na potrzeby zajęć. Jak słychać, uczniowie mają do czynienia z bardzo eksperymentalnymi propozycjami muzycznymi:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poprzednio w Rozśpiewaniu:

ROZŚPIEWANIE #7: Leonard Bernstein - pedagog idealny
ROZŚPIEWANIE #8: Edukacja muzyczna na TEDx
ROZŚPIEWANIE #10: Centrum muzyczne na warszawskiej Woli
ROZŚPIEWANIE #11: Aplikacje i gry poświęcone edukacji muzycznej
ROZŚPIEWANIE #12: Niezwykła orkiestra na warszawskim Bemowie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W 2011 i 2012 roku w projekcie wzięło udział kilkanaście tysięcy młodych uczniów z angielskiego Cornwall. Tygodniowa playlista obejmowała m.in. Daphne Oram (pionierkę muzyki elektronicznej), An Apple a Day Matthew Herberta, field recording ze wschodniego Londynu czy V Symfonię Beethovena, a także muzykę ludową z różnych części świata (co zrozumiałe w tak wielokulturowym społeczeństwie jak brytyjskie). Aplikacja działa według bardzo prostego scenariusza: po odtworzeniu utworu lub dźwięków, następuje krótka dyskusja o tym, co słyszeli uczniowie. Dzieci zachęcane są także do sporządzania notatek i... partytur słuchanych dźwięków.

Jak nauczyć dzieci słuchania muzyki? Jak sprawić, żeby zgłębiały świat dźwięków w sposób bardziej świadomy? Pomysł na to mają twórcy aplikacji „Minute of Listening”, przeznaczonej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

W powstawaniu aplikacji oprócz organizacji edukacyjnych brali udział m.in. twórcy muzyki elektronicznej Matthew Herbert i Philip Jeck czy japońska wokalistka Tujiko Noriko.

 

 

www.minuteoflistening.org

Piotr Kowalczyk

drukuj pdf

zobacz również:

ROZŚPIEWANIE #4: Gwiazdy ze Szkoły Podstawowej nr 22 +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

„Dobry nauczyciel musi łączyć różne role”

ROZŚPIEWANIE #3: Jak słuchać miasta? +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

O inspirujących warsztatach dźwiękowych mających miejsce w Łodzi

ROZŚPIEWANIE #6: Układanie playlisty +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Czemu oprócz Bacha nauczyciel muzyki powinien lubić też Adele i Coldplay?