Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

ROZŚPIEWANIE #14: Muzyka dźwięków

autor: Piotr Kowalczyk
temat: muzyka współczesna, edukacja muzyczna

Muzyka dźwięków nietypowych. Jak ją pokazywać najmłodszym słuchaczom?

Fot. Ky, flickr, CC BY 2.0

Intencją brytyjskiego programu EARS 2 (Pedagogical Electroacoustic Resource Site) jest wprowadzenie osób w różnym wieku w świat muzyki opartej o niekonwencjonalne dźwięki i uwrażliwienie na różne rodzaje doznań akustycznych. Projekt szczególnie adresowany jest do uczniów szkół średnich oraz ich nauczycieli.

O jaką muzykę chodzi? Przede wszystkim o muzykę współczesną, powstałą nie na konwencjonalnych instrumentach, a na zebranych dźwiękach: elektroakustykę, elektronikę albo muzykę konkretną – czyli muzykę opartą o dźwięki otoczenia. Dzięki EARS 2 użytkownicy mogą poznać różne aspekty muzyki i tworzących ją brzmień.

Strona EARS 2 zawiera scenariusze lekcji skupione wokół trzech aktywności: tworzenia, słuchania i uczenia się. Dzięki sekcji „Learn” („Ucz się”) możemy dowiedzieć się, na czym polegają techniki nagraniowe, jak zrewolucjonizowały one muzykę, na czym polega istota dźwięku, a w końcu jak kompozytorzy dobierają różne dźwięki do swoich potrzeb.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poprzednio w Rozśpiewaniu:

ROZŚPIEWANIE #8: Edukacja muzyczna na TEDx
ROZŚPIEWANIE #10: Centrum muzyczne na warszawskiej Woli
ROZŚPIEWANIE #11: Aplikacje i gry poświęcone edukacji muzycznej
ROZŚPIEWANIE #12: Niezwykła orkiestra na warszawskim Bemowie
ROZŚPIEWANIE #13: Nauka słuchania
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sekcja „Listen” to oczywiście kurs świadomego słuchania. W tym dziale znalazły się klasyki XX-wiecznej muzyki, m.in. „Ionisation” Edgara Varese, a także utwory Pierre’a Schaeffera, Iannisa Xenakisa, Luca Ferrariego czy Arne Nordheima, a nawet zapisy… spacerów dźwiękowych. Do każdego utworu dołączony jest szeroki opis, tłumaczący specyfikę danego dzieła. Oprócz biblioteki utworów uczestnicy kursu mogą też przejść „Trening słuchania”, który pozwoli lepiej zrozumieć dany utwór i składające się na niego dźwięki.

Trzecią sekcją jest „Create” – dzięki prostym bezpłatnym aplikacjom takim jak Compose With Sounds uczeń może zacząć komponować muzykę z zebranych dźwięków. Kurs obsługiwania tej aplikacji ma 3 poziomy trudności: od początkującego do zaawansowanego. W dziale „Create” można też dowiedzieć się, jak wygląda proces pracy nad muzyką w przypadku uznanych kompozytorów muzyki konkretnej i elekotroakustycznej. Dział posiada też tutoriale ułatwiające szukanie inspiracji i najciekawszych rozwiązań twórczych. Wszystkie działe wzbogacone są w dużą liczbę zadań, podpowiedzi i dźwięków pokazujących w praktyce proces słuchania i pracy nad kompozycją. Na końcu kursu znajduje się słowniczek trudnych terminów – Encyklopedia.

EARS 2 razem z innym brytyjskim programem, Minute of Listening – poświęconym nauce słuchania, przeznaczonym do uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej – to dwa świetne przykłady interaktywnych projektów edukacyjnych poświęconych muzyce współczesnej. Trudno o jej lepszą promocję wśród młodych słuchaczy. Może czas na polską wersję?

http://ears2.dmu.ac.uk/

Piotr Kowalczyk

drukuj pdf

zobacz również:

ROZŚPIEWANIE #17: Grajmy w szkołach! +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Rozmowa z Wojciechem Walczakiem, prezesem JM Poland, o tym, jak przywrócić wykonywanie muzyki w szkołach powszechnych

ROZŚPIEWANIE #16: Tylko najlepsze jest wystarczająco dobre +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

O koncepcji Kodálya, jednej z najważniejszych metod nauczania muzyki opowiada dyrygentka chóru VRC Joanna Maluga

Pamięć Mendelssohna +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Kompozytor „z głowy” odtworzył utwór, którego jedyny rękopis zaginął! Rysuje Andrzej Wieteszka

ROZŚPIEWANIE #15: Teoria na końcu +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Uczmy dzieci myślenia w muzyce