Dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z barokiem idealny będzie koncert włoskiego zespołu Europa Galante i Fabia Biondiego

Muzyka dawna to pojęcie niezwykle szerokie, obejmujące kompozycje powstające na przestrzeni kilku stuleci – od średniowiecza aż po barok. Dziś obecność w koncertowym życiu takich pozycji jak Cztery Pory Roku Vivaldiego czy Koncerty Brandenburskie Bacha nikogo nie dziwi, ale jeszcze 200 lat temu było to czymś niecodziennym.
Dopiero Feliks Mendelssohn odkrywając partyturę Pasji wg św. Mateusza Bacha i doprowadzając do jej wykonania pierwszy raz od śmierci Jana Sebastiana, dał impuls do tego, by na koncertach słuchać nie tylko muzyki pisanej w danym czasie, ale i tej z przeszłości.
Dziś muzyka dawna ma się znakomicie, a trwający od kilku dziesięcioleci nurt wykonawstwa historycznie poinformowanego – czyli grania dzieł na instrumentach z danej epoki i zgodnie z estetycznymi wytycznymi tamtych czasów – staje się jednym z najciekawszych zjawisk w muzyce klasycznej.
Festiwal Actus Humanus daje szansę na zetknięcie się z europejską śmietanką wykonawców tego nurtu, co jest dobrym punktem wyjścia dla tych, którzy dopiero zaczynają się interesować muzyką dawną, ale też smakowitym kąskiem dla koneserów.
Dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z barokiem idealny będzie koncert włoskiego zespołu Europa Galante i Fabia Biondiego (10 grudnia). Szalone tempa, niezwykła energia i ostre kontrasty nie pozwolą na utrwalenie stereotypowego myślenia o muzyce dawnej – jako spokojnej, snującej się, najczęściej wokalnej i świetnej jako tło.
Wiele festiwalowych propozycji nawiązuje do tematyki bożonarodzeniowej – Paul van Nevel – belgijski dyrygent i muzykolog, który tropi nieznane partytury w bibliotekach na całym świecie, w Gdańsku zaprezentuje muzyczną opowieść o narodzinach Chrystusa aż do przybycia Trzech Króli. Będzie można usłyszeć kompozycje powstałe na przestrzeni 3 wieków – od XIV do XVIII stulecia (11 grudnia). Niemieckich i włoskich utworów pisanych na Boże Narodzenie będzie można wysłuchać wykonaniu Marii Cristiny Kiehr i Concerto Soave (12 grudnia). Dla tych, którzy chcieliby zanurzyć się w odleglejszą przeszłość najciekawszy będzie z pewnością koncert Marcela Pérèsa i jego Ensemble Organum – specjalistów od muzyki średniowiecza. Tym razem w ich interpretacji będzie można usłyszeć chorał starorzymski – nieco inny od chorału gregoriańskiego, który podbił średniowieczną Europę (13 grudnia).
Festiwal zwieńczy szaleństwo popisowych barokowych arii i koncertów Antonia Vivaldiego w wykonaniu śpiewającej sopranem Roberty Invernizzi i Soni Prini – która dysponuje rzadkim kontraltem zwieńczy cały festiwal (15 grudnia). Solistkom towarzyszyć będzie zespół Il Complesso Barocco pod dyrekcją Alana Curtisa.
Transmisje na ninateka.pl
10, 11, 13 i 15 grudnia o godz. 20.00
Czas: 9-15.12
Miejsce: Gdańsk, różne lokalizacje
www.actushumanus.com