< powrót

Wielki Tydzień w Gdańsku, czyli Actus Humanus

data publikacji: 26.03.2018

Wielkanocna odsłona gdańskiego festiwalu muzyki dawnej

Na zdjęciu kilkunastu muzyków, kobiety i męźczyźni, grupy Accademia Bizantina w strojach codziennych, stoją na ulicy miasta i uśmiechają się
zespół Accademia Bizantina, fot. Giulia Papetti

Actus Humanus to największy festiwal muzyki dawnej w Polsce i jedna z najważniejszych tego rodzaju imprez europejskich. Już po raz drugi w historii imprezy odbędzie się jej wiosenna edycja: w ciągu pięciu dni Wielkiego Tygodnia w Gdańsku zabrzmi dziesięć koncertów, podczas których będzie można podziwiać światową czołówkę wykonawców muzyki dawnej oraz najciekawszych polskich artystów, przede wszystkim najmłodszego pokolenia.

Koncerty odbywać się będą codziennie przez pięć dni w paśmie popołudniowym i wieczornym. Koncerty popołudniowe będą miały formę recitali najlepszych krajowych wykonawców muzyki dawnej.

Festiwal zainauguruje w środę 28 marca (godz. 17:30, Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46) wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński, uczeń legendarnego Jaapa ter Lindena, koncertmistrz m.in. orkiestr Arte dei Suonatori i Holland Baroque Society. W jego interpretacjach zabrzmią trzy z sześciu Suit na wiolonczelę solo Johanna Sebastiana Bacha.

Tego samego dnia wieczorem (godz. 20:00, Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50) usłyszymy wykonanie Mszy h-moll Johanna Sebastiana Bacha – poprowadzi je Paul McCreesh, jeden z najważniejszych twórców ruchu wykonawstwa historycznego. Charyzmatyczny angielski dyrygent przywiezie do Polski solistów oraz swój słynny zespół wokalno-instrumentalny Gabrieli Consort & Players.

Msza h-moll (Kyrie, Credo) | Jan Sebastian Bach

Dzień drugi to także „dzień smyczkowy”. Popołudniowy koncert (godz. 17:30, Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46) to prezentacja Dwunastu Fantazji Georga Philippa Telemanna w wykonaniu Stefana Plewniaka, jednego z najlepszych polskich skrzypków barokowych młodego pokolenia. Na wieczór (godz. 20.00, Kościół św. Bartłomieja, ul. Zaułek św. Bartłomieja 1) zapowiedziano koncert Sonii Priny i Akademie für Alte Musik Berlin. To okazja by posłuchać maryjnego repertuaru na Wielki Tydzień. W programie zatytułowanym Il pianto di Maria znalazły się dzieła Ferrandiniego, Bacha, Händla, Vivaldiego i Locatellego. 

Trzeci dzień wielkanocnej odsłony Actus Humanus (godz. 17:30 Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35) rozpocznie się od prezentacji muzyki polskiego kompozytora barokowego Bartłomieja Pękiela. Wystąpi zespół Octava Ensemble, który wydał niedawno płytę z całą muzyką tego kompozytora.

Po pięciu latach powrócą na gdański festiwal Marcel Pérès i jego Ensemble Organum (30.03, godz. 20.00, Kościół św. Bartłomieja, ul. Zaułek św. Bartłomieja 1). Artyści ci to osobny i niezwykle ważny rozdział wykonawstwa historycznego ostatnich kilkudziesięciu lat. Tym razem francuscy artyści w programie Adoratio Sanctae Crucis przedstawią śpiewy liturgiczne późnego antyku i wczesnego średniowiecza, pochodzące z manuskryptu benewentyńskiego. 

Podczas popołudniowej serii koncertowej czwartego dnia (31.03, godz. 17.30,  Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46) wykonany zostanie jeden z najbardziej oryginalnych cykli instrumentalnych baroku, Sonaty biblijne Johanna Kuhnaua. Opowiadane dźwiękami historie starotestamentowe zagra na carillonie Małgorzata Fiebig, wykonawczyni o światowej renomie, gdańszczanka, która jako pierwsza artystka zza granicy i pierwsza kobieta została carillonistką miejską Utrechtu.

W wielkosobotni wieczór (Kościół św. Bartłomieja, ul. Zaułek św. Bartłomieja 1) usłyszymy trzy dzieła liturgiczne Alessandra Scarlattiego, w tym Missa defunctorum. To wyjątkowe, niemal nieznane dzieło mistrza opery neapolitańskiej zabrzmi w Polsce po raz pierwszy.

Niedziela wielkanocna to ostatnie dwa koncerty. Cykl recitali muzyków polskich zamkną (godz. 17.30, Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35) skrzypaczka Katarzyna Anna Olszewska i altowiolista Dymitr Olszewski, znakomici krakowscy soliści i muzycy orkiestrowi. Przed gdańską publicznością odkryją repertuar niemal zupełnie dziś zapomniany – Sześć duetów koncertowych op. 4 Antonia Bartolomea Bruniego, włoskiego skrzypka działającego w czasach Mozarta i Beethovena w Paryżu.

Finałowy, wielkanocny wieczór (godz. 20.00, Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50) należeć będzie do artystów zawsze przyjmowanych przez gdańską publiczność owacyjnie: Ottavia Dantone i jego Accademii Bizantina, a także międzynarodowej plejady solistów. Wykonają oni jedno z najlepszych włoskich oratoriów Georga Friedricha Händla Il trionfo del Tempo e del Disinganno.

Bilety: od 20 złotych.

Czas: 28.03–1.04.2018
Miejsce: Gdańsk

drukuj pdf

zobacz również:

Skrzyżowanie Kultur dla dzieci +dodaj do schowka
Aktualne

Koncert muzyki irlandzkiej oraz warsztaty

Co nas łączy? +dodaj do schowka
Aktualne

Relacje, czyli koncert-performance chóru VRC na warszawskiej Pradze

#Sieć hasłem festiwalu Musica Polonica Nova +dodaj do schowka
Aktualne

Czym jest muzyka postinternetowa? Będzie można o tym przekonać się we Wrocławiu!

Bach 333 +dodaj do schowka
Aktualne

Urodziny Jana Sebastiana Bacha w… warszawskiej kawiarni!