< powrót

„Agrippina” czyli nadrabianie zaległości

data publikacji: 09.09.2014

Niewątpliwą zaległość wobec scen europejskich postanowiło nadrobić Stowarzyszenie Dramma per musica. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje klawesynistka Lilianna Stawarz, w rolach głównych wystąpią Olga Pasiecznik i Anna Radziejewska.

Obie często śpiewają händlowskie role w najważniejszych teatrach operowych Europy. Tym razem wystąpią na deskach zabytkowego Teatru Stanisławowskiego w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Reżyserem spektaklu jest Natalia Kozłowska.

 

Jerzy Fryderyk Händel, obok Jana Sebastiana Bacha, jest najważniejszym kompozytorem barokowym. Od Lipskiego Kantora różni go jednak bardzo wiele, jeśli nie wszystko. Prowadził zupełnie inny tryb życia, mnóstwo podróżował, pisał wiele muzyki scenicznej – między innymi święcące dziś tryumfy znakomite opery.

 

Jego najważniejsze dzieła można oglądać na wielu scenach europejskich, w inscenizacjach najciekawszych operowych reżyserów, niestety w Polsce, jak dotąd, wystawiono tylko jedną operę Juliusza Cezara w Egipcie. Agrippina będzie kolejnym ważnym dziełem, które polskiej publiczności zaprezentuje młoda reżyserka Natalia Kozłowska. To nie pierwsze zetknięcie absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej z operą barokową. Z powodzeniem, w ramach swojego dyplomu, wystawiła w 2010 roku Dydonę i Eneasza Purcella.

 

Prapremiera opery Agrippina odbyła się w Teatro San Giovanni w Wenecji, jednak dokładna data pozostaje niepewna, stało się to najprawdopodobniej w karnawale 1709/1710. Spektakl był wielkim sukcesem i został powtórzony 26 razy. Händel zaprezentował też operę w kilku innych miastach europejskich: Neapolu, Hamburgu i Wiedniu. Później o dziele na ponad dwieście lat zapomniano. Agrippina została wykonana ponownie dopiero w 1943 roku na Festiwalu Händlowskim w Halle.

 

Podstawą dla libretta jest zawiła intryga polityczno-miłosna, co ciekawe najprawdopodobniej wyszła spod pióra Vincenzo Grimaniego – kardynała, przyszłego wicekróla Neapolu.

 

Agrypina otrzymuje wiadomość o tragicznej śmierci swojego męża Cezara Klaudiusza. Wykorzystując swoje znajomości wśród polityków na Kapitolu aranżuje intrygę mająca na celu osadzenie na tronie Nerona – swego syna z poprzedniego związku. Ceremonię nominowania nowego Cezara przerywa zaskakująca informacja: Klaudiusz przeżył zatopienie statku, a swego wybawcę Ottona powołuje na swojego następcę. Agrypina, nie daje jednak za wygraną i planuje spisek przeciwko planom męża. Wszystko komplikuje Poppea, o którą równie zacięcie, jak o tron, biją się Klaudiusz, Neron i Otton.

 

W jakiej konwencji tę historię opowie Natalia Kozłowska przekonamy się już niebawem.

 

Spektakl zostanie zarejestrowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny i trafi do ninateki.pl i muzykotekiszkolnej.pl.

 

Georg Friedrich Händel 
Agrippina (HWV6)
Libretto Vincenzo Grimani

 

Kierownictwo muzyczne Lilianna Stawarz
Inscenizacja i reżyseria Natalia Kozłowska
Kostiumy Martyna Kander
Scenografia/video/światła Cezary Koczwarski
Charakteryzacja Magda Lena Pietraszko

 

Agrippina Anna Radziejewska/ Anna Potyrała
Poppea Olga Pasiecznik/ Barbara Zamek
Claudio Wojtek Gierlach/ Paweł Kołodziej
Ottone Artur Stefanowicz/ Bartosz Rajpold
Nerone Michał Sławecki/ Kacper Szelążek
Pallante Artur Janda/ Sławomir Kowalewski
Narciso Jakub Józef Orliński/ Bartosz Rajpold
Lesbo Hubert Zapiór

 

Royal Baroque Ensemble


Czas: 6, 7, 9, 12, 14 września 2014 r.
Miejsce: Warszawa, Teatr Stanisławowski w Starej Pomarańczarni (Muzeum Łazienki Królewskie)
www.agrippina.drammapermusica.pl

drukuj pdf

zobacz również:

Wielki Tydzień w Gdańsku, czyli Actus Humanus +dodaj do schowka
Aktualne

Wielkanocna odsłona gdańskiego festiwalu muzyki dawnej

Z kamerą wśród oper #5 +dodaj do schowka
Aktualne

 

Przed nami czas na ostatnią, piątą odsłonę cyklu Z kamerą wśród oper. 16 marca obejrzymy operę Orlando Jerzego Fryderyka Händla w reżyserii Natalii Kozłowskiej.

Festiwal oper barokowych +dodaj do schowka
Aktualne

Na festiwalu pokazany zostanie Orlando Jerzego Fryderyka Händla. Patronat nad tym wydarzeniem objęła Muzykoteka Szkolna. Operę zarejestrujemy, i pod koniec roku udostępnimy na naszym portalu!

Czego słuchać w Wielkanoc? +dodaj do schowka
Aktualne

Święta wielkanocne to okres kojarzony z muzyką sakralną. Oto nasz krótki przewodnik po pasjach, Stabat Mater, oratoriach i innych muzycznych formach typowych dla tego święta. Powiemy też, gdzie takiej muzyki w najbliższych dniach będzie można posłuchać na żywo.