< powrót

Agrippina pod choinkę

data publikacji: 12.01.2015

Wystawiony w Teatrze Stanisławowskim spektakl w reżyserii Natalii Kozłowskiej i porywającą Anną Radziejewską w roli tytułowej cieszył się wielkim zainteresowaniem publiczności. Kto nie miał szans by obejrzeć go na żywo, będzie mógł to nadrobić. Od 23 grudnia Agrippina w całości będzie dostępna w naszym portalu.

Opowieść o żądzy władzy i namiętnościach, które głównej bohaterce nie pozwalają się cofnąć przed niczym, choć powstała ponad 3 wieku temu, wciąż jest bardzo aktualna.

 

Jerzy Fryderyk Händel, obok Jana Sebastiana Bacha, jest najważniejszym kompozytorem barokowym. Od lipskiego kantora różni go jednak bardzo wiele, jeśli nie wszystko. Prowadził zupełnie inny tryb życia, mnóstwo podróżował, pisał wiele muzyki scenicznej – między innymi święcące dziś triumfy znakomite opery.

 


Wiele z nich można oglądać na scenach europejskich, w inscenizacjach najciekawszych operowych reżyserów, w Polsce jak dotąd stanowiły rzadkość, ale ten stan postanowiło zmienić Stowarzyszenie Dramma per musica.

 

We wrześniu reżyserka Natalia Kozłowska wraz z zespołem instrumentów historycznych Royal Baroque Ensemble pod kierunkiem Lilianny Stawarz i znakomitymi solistami, zaprezentowała pierwszą polską inscenizację Agrippiny.

 

Prapremiera tej opery odbyła się w Teatro San Giovanni w Wenecji, jednak dokładna data pozostaje niepewna, stało się to najprawdopodobniej w karnawale 1709/1710. Spektakl był wielkim sukcesem i został powtórzony 26 razy. Händel zaprezentował też operę w kilku innych miastach europejskich: Neapolu, Hamburgu i Wiedniu. Później o dziele na ponad dwieście lat zapomniano. Agrippina została wykonana ponownie dopiero w 1943 roku na Festiwalu Händlowskim w Halle.

 

Podstawą dla libretta jest zawiła intryga polityczno-miłosna, co ciekawe najprawdopodobniej wyszła spod pióra Vincenzo Grimaniego – kardynała, przyszłego wicekróla Neapolu.

 

Agrypina otrzymuje wiadomość o tragicznej śmierci swojego męża Cezara Klaudiusza. Wykorzystując swoje znajomości wśród polityków na Kapitolu aranżuje intrygę mająca na celu osadzenie na tronie Nerona – swego syna z poprzedniego związku. Ceremonię nominowania nowego Cezara przerywa zaskakująca informacja: Klaudiusz przeżył zatopienie statku, a swego wybawcę Ottona powołuje na swojego następcę. Agrypina, nie daje jednak za wygraną i planuje spisek przeciwko planom męża. Wszystko komplikuje Poppea, o którą równie zacięcie, jak o tron, biją się Klaudiusz, Neron i Otton.

 

W roli tytułowej w inscenizacji Natalii Kozłowskiej wystąpiła Anna Radziejewska. Znakomita śpiewaczka i świetna aktorka, która rozegrała swoją partię po mistrzowsku. Towarzyszyli jej m.in. młoda Barbara Zamek w partii Poppei, Wojtek Gierlach jako Claudio i Kacper Szelążek jako Neron.

 

Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawowała klawesynistka Lilianna Stawarz prowadząc zespół instrumentów historycznych Royal Baroque Ensemble.

 

Narodowy Instytyt Audiowizualny zarejestrował spektakl 9 września 2014.

 

Premiera już 23 grudnia! 


Fot. materiały promocyjne Stowarzyszenia Dramma Per Musica

drukuj pdf

zobacz również:

Z kamerą wśród oper #5 +dodaj do schowka
Aktualne

 

Przed nami czas na ostatnią, piątą odsłonę cyklu Z kamerą wśród oper. 16 marca obejrzymy operę Orlando Jerzego Fryderyka Händla w reżyserii Natalii Kozłowskiej.

Obiekty FINA ponownie otwarte +dodaj do schowka
Aktualne

Kino Iluzjon oraz siedziba FINA na Wałbrzyskiej 3/5 zapraszają na wydarzenia!

IV Konkurs dla Nauczycieli Muzyki +dodaj do schowka
Aktualne

Wymyśl najlepszą lekcję o muzyce i wygraj cenny sprzęt muzyczny dla siebie i dla swojej szkoły!

Po cichu. O muzyce i literaturze +dodaj do schowka
Aktualne

Daniel Cichy, dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, będzie prowadzić cykl rozmów online o prawie autorskim i edukacji muzycznej