Festiwal Actus Humanus to spotkania ze znakomitymi zespołami wykonującymi muzykę dawną. W tym roku, dzięki serwisowi Ninateka.pl, w koncetach będzie można uczestniczyć z dowolnego miejsca na Ziemi – niemal wszystkie wydarzenia będą transmitowane w internecie (plan transmisji na końcu tekstu). Którym wykonawcom warto przyjrzeć się szczególnie?

Do Gdańska na Actus Humanus co roku przyjeżdżają największe sławy Z niektórymi w tym roku będzie trzeba się pożegnać. Po raz ostatni w Polsce wystąpi jeden z najważniejszych wokalnych zespołów wykonujących muzykę średniowieczną, renesansową i współczesną – Hilliard Ensemble. W tym roku brytyjska formacja obchodzi swoje 40. urodziny i jednocześnie przechodzi na artystyczną emeryturę. W Gdańsku zespół przedstawi przede wszystkim renesansowy repertuar związany z okresem Adwentu i Bożego Narodzenia, ale rozpocznie od jednego z pierwszych zabytków europejskiej polifonii – Viderunt Omnes Perotinusa, działającego w słynnej szkole Notre Dame w Paryżu. Poza tym w programie znajdą się utwory Thomása Luis de Victorii, Williama Cornysha i kompozycje anonimowe (12.12, godz. 20.00, Centrum św. Jana).
Na zakończenie festiwalu pojawi się zespół, który dotąd w Polsce jeszcze nie występował, choć wielbicielom muzyki barokowej jest świetnie znany. To istniejąca od 2012 orkiestra instrumentów historycznych Il Pomo d’Oro prowadzona przez Riccardo Minasiego. Zespół chętnie i często towarzyszy śpiewakom-wirtuozom, z jednym z nich przyjedzie do Gdańska. Max Emanuel Cencic jest jednym z najbardziej rozchwytywanych współczesnych kontratenorów, na festiwalu Actus Humanus zaprezentuje arie z barokowych oper pisanych w Wenecji – w programie m.in. kompozycje Caldary i oczywiście Vivaldiego (14.12, godz. 20.00, Centrum św. Jana).
Tegoroczny Actus Humanus otworzy koncert zespołu, który podbił serca szerokiej publiczności. L’Arpeggiata powstała dzięki Christinie Pluchar – lutnistce, która postanowiła odkryć w muzyce barokowej potencjał improwizacji. Jej zespół współtworzą soliści i kameraliści czerpiący radość ze wspólnego grania, niekoniecznie na instrumentach przeznaczonych do wykonywania dawnego repertuaru. Taka jest też jedna z ich najpopularniejszych płyt – album Teatro d’Amore z bardzo swobodnie potraktowanymi kompozycjami Claudia Monteverdiego. Jak brzmią w wersji Christiny Pluhar, L’Arpeggiaty i Nurii Rial? Warto się o tym przekonać na własne uszy (8.12, godz. 20.00, Centrum św. Jana).
Barokowy repertuar zdominuje też występ zespołu Sonatori de la Gioiosa Marca z włoskiego Treviso. W programie koncertu znalazły się przede wszystkim wczesnobarokowe folie, a więc takie kompozycje, w których na tle stałej linii melodycznej prowadzonej w najniższym, basowym głosie, pojawiają się improwizacje innych instrumentów, nieraz bardzo wirtuozowskie. Włoski zespół zaprezentuje przede wszystkim kompozycje XVII-wieczne m.in. Biagio Mariniego, Maurizio Cazzatiego, Andrei Falconieriego i Tarquinio Meruli (11.12, godz. 20.00, Dwór Artusa).
Vicent Dumestre wraz z Le Poème Harmonique zaprezentuje renesansowe kompozycje hiszpańskie, a Lionel Meunier z zespołem Vox Luminis wykona barokowe kompozycje kręgu niemieckiego, w programie znajdą się m.in. utwory Heinricha Schütza, Johanna Pachelbela, Samuela Scheidta.
Będzie też jeden, prawdziwie kameralny wieczór – z jednym tylko instrumentem i wykonawcą w roli głównej. To koncert klawesynisty Rinaldo Alessandriniego, który wykona kompozycje Jana Sebastiana Bacha.
Kalendarz transmisji z festiwalu prowadzonych przez portal Ninateka.pl:
08.12 PONIEDZIAŁEK godz. 20.00
L’ARPEGGIATA/CHRISTINA PLUHAR/NURIA RIAL/VINCENZO CAPEZZUTO
09.12 WTOREK godz. 20.00
LE POÈME HARMONIQE/VINCENT DUMESTRE
10.12 ŚRODA godz. 20.00
VOX LUMINIS/LIONEL MEUNIER
11.12 CZWARTEK godz. 20.00
SONATORI DE LA GIOIOSA MARCA
13.12 SOBOTA godz. 20.00
RINALDO ALESSANDRINI
14.12 NIEDZIELA godz. 20.00
IL POMO D’ORO/MAX EMANUEL CENCIC/RICCARDO MINASI
Czas: 8.12-14.12
Miejsce: Gdańsk, różne lokalizacje
www.actushumanus.com