Wyjątkowa muzyczna kolekcja poświęcona twórczości Wojciecha Kilara dostępna jest od dziś na Ninateka.pl! To największy zbiór nagrań polskiego kompozytora on-line, zdigitalizowanych w wysokiej jakości, uzupełnionych przystępnymi opisami, materiałami filmowymi i playlistami, które ułatwiają muzyczną podróż po jego twórczości. Zapraszamy do Ninateka.pl!

Kolekcja stworzona w ramach portalu Ninateka.pl jest największą bazą nagrań Wojciecha Kilara w sieci. W serwisie znajduje się ponad 130 utworów, od najbardziej znanych tematów muzycznych z Draculi Francisa Forda Coppoli i Portretu damy Jane Campion po mniej znane szerokiej publiczności wybitne utwory napisane dla estrady koncertowej i filharmonii, takie jak awangardowe Riff 62 i Upstairs-Downstairs, czy czerpiące z folkloru Orawa, Krzesany i Kościelec 1909.
Kolekcja Wojciecha Kilara jest czymś więcej niż obszernym internetowym archiwum utworów kompozytora. Jego twórczość została na nowo zbadana i opracowana przez zespół muzykologów pod kierunkiem dr hab. Iwony Lindstedt. Wykorzystano między innymi nowo odkryte materiały z archiwum prywatnego kompozytora. Kolekcja zawiera niepublikowane dotąd zdjęcia, szczegółowe omówienia utworów, wzbogacone o wypowiedzi samego twórcy, opinie krytyków i muzykologów, pochodzące najczęściej z okresu powstania dzieł.
Posłuchaj utworu Riff 62 z kolekcji Wojciecha Kilara:
Ważnym elementem kolekcji jest zakładka poświęcona kompozycjom napisanym na potrzeby kina. „Muzyka filmowa” gromadzi 50 fachowych tekstów poświęconych najważniejszym ścieżkom dźwiękowym napisanym przez Kilara do polskich i zagranicznych tytułów takich jak: Nikt nie woła Kazimierza Kutza, Lalka Wojciecha Jerzego Hasa, Struktura kryształu Krzysztofa Zanussiego, Ziemia obiecana, Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy, Śmierć i dziewczyna i Dziewiąte wrota Romana Polańskiego oraz wspomniane filmy Coppoli i Campion. Tekstom towarzyszą nagrania i około 120 fragmentów filmów z najważniejszymi motywami muzycznymi autorstwa Kilara.
„Kilar jak żaden inny kompozytor w XX wieku wpłynął na kształt i brzmienie polskich filmów. Jego marsze nadały im tempo i rytm, a następnie – w tan porwały walce, tanga, polonezy, salta i mazury. Nie sposób wyobrazić sobie dzieł Zanussiego, Kutza czy Wajdy bez motywów Kilara, z których wiele wiedzie przedłużony żywot poza ekranem (o weselach i studniówkach nie wspominając)” – podkreśla Jan Topolski, autor tekstów o muzyce filmowej Kilara.
W poruszaniu się po kolekcji pomagają: chronologiczny spis dzieł „Etapy twórczości”, „Alfabet” z hasłami omawiającymi charakterystyczne dla twórcy pojęcia, zjawiska i osoby z jego życia, „Playlisty” znawców i miłośników twórczości Kilara wraz z komentarzami i sekcja „Filmy o Kilarze”, w której znalazły się materiały filmowe związane z kompozytorem, w tym rozmowy z artystą i ludźmi, którzy z nim współpracowali. Ważnym elementem serwisu jest również „Oś czasu”, która umieszcza wydarzenia z życiorysu i twórczości Kilara w szerszym kontekście historycznym i kulturowym, na tle biogramów innych polskich kompozytorów XX i XXI wieku.
W Muzykotece, z okazji premiery serwisu, prezentujemy nagrania kompozycji Wojciecha Kilara zarejestrowane jesienią 2014 roku na krakowskim Festiwalu Muzyki Filmowej podczas koncertu FMF Youth Orchestra „Młodzi na poważnie” we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym S.A. Wśród utworów znajduje się m.in. słynny polonez z filmu Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy, hit balów studniówkowych. FMF Youth Orchestra to orkiestra złożona z najzdolniejszych uczniów krakowskich szkół muzycznych wykonujących najpiękniejsze przeboje muzyki filmowej.
W cyklu OBRAZKOWO przedstawiamy natomiastą rysunkową anegdotę autorstwa Andrzeja Wieteszki, poświęconą pozamuzycznemu hobby Wojciecha Kilara.
Oto słynny Polonez z filmu „Pan Tadeusz” autorstwa zmarłego pod koniec 2013 roku kompozytora:
Fot. Euzebiusz Niemiec / AKPA