Obniżenie się poziomu umiejętności muzycznych dzieci od czasu poprzedniego badania, to jeden z głównych wniosków raportu

Niskie kompetencje muzyczne uczniów. Słabe zaangażowanie w muzyczną aktywność. A także niewystarczające muzyczne kompetencje nauczycieli wczesnej edukacji. To główne wnioski raportu Kompetencje muzyczne absolwentów I etapu edukacyjnego podstawowych szkół ogólnokształcących i ich wybrane determinanty. Dokument przygotowały dr hab. Anna Waluga oraz dr hab. Agnieszka Weiner.
Autorki ustaliły również m.in., że obowiązkowa edukacja muzyczna nie przekłada się automatycznie na poziom osiągnięć uczniów. Badani nauczyciele mimo trudności z realizacją edukacji muzycznej nie widzą potrzeby zmian, nie chcą aby zastąpił ich muzyk-specjalista.
Dokument został wydany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Stowarzyszenie im. Kodálya. Badanie przeprowadzono w IV kwartale 2015 roku w reprezentatywnych 150 ogólnokształcących szkołach podstawowych w Polsce na grupie 3000 uczniów klasach I-III. Uczniowie zbadani zostali Testem muzycznych umiejętności percepcyjnych oraz skalą aktywności muzycznej dzieci (ADM), opracowanych przez prof. Agnieszkę Weiner (WSEI), a nauczyciele – kwestionariuszem ankiety.
Raport jest dostępny bezpłatnie na stronie IMiT.