data publikacji: 26.01.2017

Lutosławski i XX-wieczne konteksty jego muzyki

Na zdjęciu dyrygent i śpiewak w czasie XII edycji festiwalu Łańcuch
XII edycja festiwalu Łańcuch, fot. Marek Suchecki dla Towarzystwa Witolda Lutosłąwskiego

7 koncertów, kilkanaście dzieł klasyki pierwszej połowy XX wieku, które ukształtowały twórczość Witolda Lutosławskiego. Znakomici wykonawcy (m.in. Olga Pasiecznik, Kwartet Śląski, NOSPR) i repertuar. XIV edycja festiwalu Łańcuch poświęconego pamięci kompozytora zbliża się wielkimi krokami. Wszystkie wydarzenia odbywają się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego przy ul. Modzelewskiego 59 w Warszawie. Start koncertów o godzinie 19.

Sobota 28 stycznia 19.00
Karol Szymanowski (1882-1937)
III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27 na głos, chór mieszany i orkiestrę (1916) do słów Mewlany Dżalaludina Rumiego w przekładzie Tadeusza Micińskiego

***

Maurice Ravel (1875-1937) Szeherezada na głos i orkiestrę (1903) do słów Tristana Klingsora
Witold Lutosławski (1913-1994) IV Symfonia (1992)

Wykonawcy: Iwona Sobotka – sopran, Andrzej Lampert – tenor, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Aleksander Liebreich - dyrygent

Niedziela 29 stycznia 19.00
Igor Strawiński (1882-1971)
Trzy utwory na kwartet smyczkowy (1914/18)

Karol Szymanowski (1882-1937)
II Kwartet smyczkowy op. 56 (1927)

***

Anton Webern (1883-1945)
Sześć bagatel na kwartet smyczkowy op. 9 (1913)

Witold Lutosławski (1913-1994)
Kwartet smyczkowy (1964)

Wykonawcy: Kwartet Śląski

Niedziela 5 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Witold Lutosławski (1913-1994)
Lullaby for Anne-Sophie na skrzypce i fortepian (1989)
Karol Szymanowski (1882-1937)
La Berceuse d’Aïtacho Enia op. 52 na skrzypce i fortepian (1925)
Rymy dziecięce. Dwadzieścia piosenek dla dzieci op. 49 na głos i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1923) - wybór
Witold Lutosławski
Pięć pieśni na głos żeński i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny(1957)

Karol Szymanowski
Trzy kaprysy Paganiniego op. 40 na skrzypce i fortepian (1918) nr 3: Kaprys nr 24 a-moll

***

Witold Lutosławski
Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941)

Karol Szymanowski
Mity. Trzy poematy op. 30 na skrzypce i fortepian (1915)

Witold Lutosławski
Partita na skrzypce i fortepian (1984)

Wykonawcy: Joanna Freszel – sopran, Mariusz Rutkowski – fortepian, Katarzyna Krzyżanowska – mezzosopran, Łukasz Chrzęszczyk – fortepian, Tanja Becker-Bender – skrzypce, Peter Nagy – fortepian, Ravel Piano Duo: Agnieszka Kozło – fortepian, Katarzyna Sokołowska – fortepian

Poniedziałek 6 lutego 2017 19.00
Witold Lutosławski (1913-1994)
Uwertura smyczkowa (1949)
Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980)

***

Igor Strawiński (1882-1971)
Concerto in D (1946)
Karol Szymanowski (1882-1937)
Mandragora. Pantomima w trzech sprawach op. 43 (1920) na tenor i orkiestrę kameralną do libretta L. Schillera, R. Bolesławskiego i kompozytora

Wykonawcy: Maksymilian Lipień – obój, Giedrė Šiaulytė – harfa, Orkiestra Kameralna m. Tychy AUKSO, Marek Moś - dyrygent

Piątek 10 lutego 2017 19.00
Witold Lutosławski (1913-1994)
Tune for Martin Nordwall na trąbkę solo
Mini-Uwertura na kwintet blaszany
Preludia taneczne
Łańcuch I

***

Grave na wiolonczelę i smyczki
Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych

Wykonawcy: Chain Ensemble
Magdalena Bojanowicz - wiolonczela Andrzej Bauer - dyrygent

Sobota 11 lutego 2017 19.00
Karol Szymanowski Pieśń Roksany z opery Król Roger op. 46 (1924) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Andrzej Orkisz)
Witold Lutosławski  Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)
Karol Szymanowski Preludium h-moll na fortepian op. 1 nr 1 (1905) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. B. Koziak)
Berceuse d’Aïtacho Enia na skrzypce i fortepian op. 52 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)
Dwa mazurki z cyklu Dwudziestu mazurków na fortepian op. 50 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Jerzy Bauer)
Taniec z baletu-pantomimy Harnasie op. 55 (1931) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)

Witold Lutosławski Wariacja Sacherowska

Karol Szymanowski Etiuda b-moll op. 4 – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Kazimierz Wiłkomirski)
Cztery pieśni kurpiowskie z cyklu Pieśni kurpiowskich op. 58 (1932) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)
Sonata d-moll op. 9 – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Kazimierz Wiłkomirski)

Wykonawcy: Bartosz Koziak – wiolonczela, Agnieszka Kozło - fortepian

Niedziela 12 lutego 2017 19.00
Gabriel Fauré (1845 – 1924) Prélude z suity Pelléas et Mélisande op. 80 (1898)
Karol Szymanowski (1882-1937) Pieśni księżniczki z baśni op. 31 na sopran i orkiestrę (1915) do słów Zofii Szymanowskiej
Alexander Zemlinsky (1871 – 1942) Sinfonietta op. 23 (1934)

***

Witold Lutosławski (1913-1994)
Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę (1990) do słów Roberta Desnos
Łańcuch III na orkiestrę (1986)

Wykonawcy: Olga Pasiecznik – sopran, Sinfonia Varsovia, Renato Rivolta - dyrygent

Czas: 28.01 – 12.02
Miejsce: Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
www.lutoslawski.org.pl

 

drukuj pdf

zobacz również:

Lutosławski Witold (1913-1994) +dodaj do schowka
Wiedza
Kompozytorzy

Stworzył indywidualny język muzyczny oparty na dwunastodźwiękowych strukturach harmonicznych i melodycznych, własnej odmianie aleatoryzmu oraz oryginalnej koncepcji formy

Witold Lutosławski | Kotek +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Nagranie z koncertu Łańcuszek

Witold Lutosławski | Pióreczko +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Nagranie pochodzi z koncertu Łańcuszek