Kanon Muzykoteki Szkolnej wystartował już ponad dwa miesiące temu. Oto 12 najczęściej odsłuchiwanych materiałów z tego zbioru.

Nie XX wiek, nie Bach, nie arcydzieła klasycyzmu i romantyzmu. Okazuje się, że użytkownicy Muzykoteki najbardziej cenią… muzykę dawną! W pierwszej dwunastce aż połowa pozycji pochodzi z renesansu i średniowiecza. Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych utworów zajmuje Bogurodzica, a na podium znalazło się jeszcze renesansowe Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł. Drugie miejsce zajmuje natomiast Suita z baletu Dziadek do orzechów Czajkowskiego (jedynego przedstawiciela epoki romantyzmu w czołówce). Tuż za podium: renesansowe Nuper rosarum flores Guillaume'a Dufaya.
Ze średniowiecza do czołowej dwunastki trafiła też pierwsza polska kompozycja wielogłosowa Chwała Tobie Gospodzinie. A z renesansu Missa Ut Re Mi Fa Sol La Palestriny oraz Magnificat Mikołaja z Radomia. Z kolei barok to ani jeden z licznych utworów Bacha, ani żadna z Czterech pór roku Vivaldiego, tylko… Kanon Pachelbela.
Klasycyzm reprezentują na naszej liście przebojów Symfonia g-moll Mozarta oraz V Symfonia Beethovena, a XX wiek – Koncert na orkiestrę Bartóka i jedna z najsłynniejszych melodii żałobnych, Adagio na smyczki Barbera.
Pełna lista przebojów Kanonu wygląda tak:
1 Bogurodzica
2 Piotr Czajkowski, Suita z baletu Dziadek do orzechów op. 71 a
3 Wacław z Szamotuł, Już się zmierzcha
4 Guillaume Dufay, Nuper rosarum flores
5 Johann Pachelbel, Kanon
6 Giovanni Pierluigi da Palestrina, Missa Ut Re Mi Fa Sol La
7 Mikołaj z Radomia, Magnificat
8 Wolfgang Amadeusz Mozart, Symfonia g-moll KV 550
9 Chwała Tobie Gospodzinie
10 Ludwig van Beethoven, V Symfonia c-moll op. 67
11 Samuel Barber, Adagio na smyczki
12 Béla Bartók, Koncert na orkiestrę
Fot. Infrogmation of New Orleans, flickr, CC BY 2.0