Znamy już nominowanych do nagrody głównej w konkursie Nauczyciel Muzyki Roku 2015! Uczestnikami konkursu mogą być nauczyciele w oświacie, w szkołach muzycznych, a także muzycy uczący, niezależnie od rodzaju muzyki dominującego w ich pracy.

Konkurs przebiega dwuetapowo. Dziesięciu najlepszych kandydatów wyłonionych w pierwszym etapie zostanie poproszonych o udzielenie wywiadów i udostępnienie zdjęć i filmów ilustrujących ich pracę. Na podstawie zgromadzonych materiałów jury przyzna Nagrodę NAUCZYCIEL MUZYKI 2015. Równolegle trwa plebiscyt internetowy, w którym internauci przyznają odrębną nagrodę.
Jury konkursu, czyli Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Edukacji i Animacji Muzycznej, zakwalifikowało do drugiego etapu konkursu Nauczyciel Muzyki 2015 następujących kandydatów, na których można głosować na stronie PSEiAM do 13 lutego 2016 r.
Zachęcamy do głosowania i przedstawiamy krótkie sylwetki kandydatów (w kolejności alfabetycznej):
1. Krzysztof Dąbrowski z Piastowa k. Warszawy. Od 1989 roku nauczyciel fortepianu, fletu prostego, keyboardu i kontrabasu w PSM II Stopnia nr 2 im F. Chopina w Warszawie, Ośrodku Kultury Ochoty i DK Rakowiec w Warszawie. Uczy dzieci, młodzież i dorosłych. Od września 2015 prowadzi także muzyczne warsztaty komputerowe w Ośrodku Kultury Ochoty. Opracował autorski system nauki czytania nut dla dzieci nieumiejących czytać liter. Współpracował z wieloma zespołami kameralnymi, instytucjami muzycznymi i teatrami oraz orkiestrami (m.in. Ars Nova, Praetorius Consort, Corona Aurea, Camerata Cracovia, Warszawska Opera Kameralna, Teatr Wielki, Teatr Współczesny).
Ma za sobą wiele kursów mistrzowskich w kraju i za granicą, koncertował we Francji, Rosji, w Korei Pd. i w Niemczech. Dokonał nagrań radiowych i płytowych. W pracy instruktora chętnie wykorzystuje język angielski i niemiecki.
2. Katarzyna Kasprzyk z Łodzi. Od 10 lat pracuje jako nauczyciel muzyki i plastyki we wszystkich klasach IV- VI, muzyki w klasach edukacji początkowej oraz od roku na stanowisku bibliotekarza. Poza tym prowadzi zajęcia dodatkowe dla najmłodszych dzieci, podczas których łączy aktywność muzyczną z nauką języka angielskiego oraz jest opiekunem szkolnego zespołu wokalno-tanecznego „Tańczące Nutki” (chór szkolny). Z jej inicjatywy realizowane są projekty oparte na aktywności muzyczno-tanecznej, w które włączani są uczniowie i nauczyciele całej szkoły. Występy dzieci odbywają się kilka razy w roku w szkole, dzieci zdobywają też nagrody w konkursach. Chór szkolny bierze także udział w uroczystościach miejskich.
Ze względu na niewielką liczbę dzieci w szkole nie przeprowadzane są przesłuchania do chóru i wszyscy chętni mogą w chórze śpiewać i tańczyć. Każdy uczeń, który uczęszcza na próby, może reprezentować szkołę podczas koncertów i konkursów. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza dla dzieci, które nie osiągają spektakularnych sukcesów w nauce.
Jej autorski projekt zajęć z języka angielskiego dla dzieci z klas I-III „Play with English” oparty na śpiewie i układach ruchowych zdobył wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie „Twórczy i Innowacyjny Nauczyciel, Pedagog, Metodyk”.
W pracy z dziećmi stosuje różnorodne środki, metody i instrumenty - od śpiewu, przez instrumenty Orffa, taniec, po instrumenty elektroniczne i tablety iPad.
3. Anna Korczakowska z Krakowa. Jest nauczycielem muzyki dla osób w różnym wieku. Jest chórmistrzem w Zespole Pieśni i Tańca „Małe Słowianki", wykładowczynią, prowadzi zajęcia ze studentami — członkami Akademickiego Chóru „Cantata" Politechniki Krakowskiej, współpracuje z Uniwersytetem Trzeciego Wieku Politechniki Krakowskiej prowadząc zajęcia wokalne z seniorami. Współpracuje też ze Studiem Teatru, Muzyki i Tańca w Krakowie prowadząc zajęcia wokalne i emisji głosu.
Podczas 20 lat pracy w Zespole „Małe Słowianki" przygotowała wokalnie ponad 1000 koncertów w kraju i zagranicą. W swojej pracy udaje się jej przekonać młodzież do kultywowania tradycji narodowych przez wprowadzenie do repertuaru zespołu okolicznościowych pieśni patriotycznych i religijnych, które są też prezentowane podczas wyjazdów zagranicznych na Międzynarodowych Festiwalach Folklorystycznych. Szczególnym przedsięwzięciem jest przygotowanie wokalne Zespołu do występów w środowiskach osób niepełnosprawnych, domach pomocy społecznej, ośrodkach kultury, szkołach, przedszkolach.
Swoje zamiłowania muzyczne i pasje związane z folklorem przekazuje podczas licznych zajęć i warsztatów tanecznych i terapeutycznych.
4. Arkadiusz Krupa z Warszawy. Jest absolwentem PSM II stopnia im. F. Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec. Pomimo klasycznego wykształcenia porusza się głównie w nurcie muzyki rockowej. Swoje pierwsze doświadczenia zdobywał z zespołem Krzysztofa Jaryczewskiego, lidera grupy ”Oddział Zamknięty”. Następnie znalazł się w składzie zespołu Szwagierkolaska, będącego prekursorem rozwijającego się właśnie nurtu muzyki folk-rockowej. Związany współpracą z Anitą Lipnicką i Johnem Porterem oraz blues-rockowym zespołem 2LATE. Ma na koncie również kompozycje do muzyki filmowej, zajmuje się także produkcją muzyczną. Bierze udział w nagraniach jako muzyk sesyjny, T.Love, Daab, Human, Ewelina Flinta, Tomek Lipiński (TILT) i inni.
Ostatni okres to krok w kierunku edukacyjnym. Tworzona przez niego „Szkoła Rocka” jest pierwszym krokiem do realizacji projektu „Muzyczne Orliki“. Wspólnie z Fundacją „Muzyka jest dla wszystkich” realizował projekt „Latająca szkoła rocka” w ramach Akcji Labirynt. Zajęcia „Szkoły Rocka” polegają na wspólnym muzykowaniu i wsparciu indywidualnej nauki gry na instrumentach takich jak gitara elektryczna, basowa, perkusja, fortepian. Uczniowie wykonują popularne piosenki rockowe i kompozycje własne. Od 2013 roku w Gimnazjum nr 18 powstało 7 zespołów rockowych.
5. Małgorzata Ługowska z Warszawy. Pracuje jako nauczyciel muzyki i plastyki, pełni również obowiązki wychowawcy klasy. Prowadzi zespół fletowy, w którym przygotowuje aranżacje do melodii ze znanych filmów, piosenek z muzyki rozrywkowej popularnej, lubianej przez dzieci.
Brała udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym Minutowa Piosenka Klasowa, w którym została nagrodzona 3-cim miejscem. Prowadzi w swojej szkole Wieczór Pieśni Patriotycznych, który stał się doroczną tradycją szkolną. Przygotowuje aranżacje i akompaniamenty do wspólnego śpiewania, współpracuje ze Szkolnym Klubem Piosenki akompaniując na uroczystościach szkolnych i konkursach. Ze swoimi wychowankami występuje gościnnie w Szkole Specjalnej oraz Bielańskim Centrum Edukacji Kulturalnej.
6. Grażyna Maczek z gminy Stara Kamienica. Jest nauczycielką od 1982 roku, prowadzi zespół muzyczny Metrum, którego członkami są również absolwenci szkoły. Zespół muzyczny Metrum umożliwia uczniom rozwijanie zainteresowań i talentów oraz promuje ich artystyczne osiągnięcia w środowisku lokalnym. Nowatorskie rozwiązania o charakterze artystycznym są adekwatne do rozpoznanych potrzeb uczniów i specyfiki środowiska. W pracy dydaktycznej najważniejszy jest uczeń. W każdym widzi duży potencjał.
Innowacyjnym przedsięwzięciem są doroczne gale muzyczne, które mają na celu prezentowanie społeczności lokalnej kultur różnych narodów wybranych przez młodzież (do tej pory było 17 edycji imprezy). Co roku przedstawienie ogląda ponad 300 osób. Do tej pory w zespole muzycznym uczestniczyło ok. 500 osób.
Organizuje również wydarzenia cykliczne jak: Koncert Młodych Muzyków skupiający dzieci i młodzież zainteresowaną muzyką klasyczną. Kolejnym działaniem była Gminna Mini Lista Przebojów - tutaj dzieci i młodzież prezentowały swoje umiejętności muzyczne, kabaretowe i choreograficzne.
7. Justyna Niegierysz z zespołu Szkół w Łajskach. Jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkół w Łajskach. Dzięki jej zaangażowaniu i umiejętnościom, a także współpracy dyrekcji, nauczycieli i artystów muzyków, od 2008 roku w szkole funkcjonuje Orkiestra Dęta. Instrumenty pozyskano dzięki wygranemu konkursowi na pilotaż w zakresie innowacji pedagogicznej w zakresie lekcji muzyki w szkole podstawowej i funduszowi PFRON. Pani Justyna potrafi efektywnie uczyć gry na instrumentach dętych. Jest też sprawnym organizatorem - dzięki czemu w zajęciach szkolnej orkiestry biorą udział zawodowi muzycy, przez co motywacja do pracy i przyjemność grania nie słabną. Orkiestra brała udział w polsko-niemieckich warsztatach muzycznych w Polsce i w Niemczech, dofinansowanych przez Polsko - Niemiecką Współpracę Młodzieży.
Znakomitym pomysłem p. Justyny jest codzienne śpiewanie całej szkoły - uczniów i nauczycieli przy fortepianie o godzinie 8.00 rano przez 10 minut. Dzięki przychylności dyrekcji szkoły orkiestra szkolna pracuje podczas lekcji przedmiotu „Muzyka”. W związku z integracyjnym profilem szkoły realizowana jest w niej „edukacja włączająca” między innymi poprzez zajęcia muzyczne. Pani Justyna jest niezwykle kreatywnym nauczycielem, stosuje oryginalne metody, które mają zastosowanie zarówno w pracy z dziećmi sprawnymi jak i niepełnosprawnymi.
8. Mariusz Nowakowski z Opoczna. Bierze udział we wszystkich przedsięwzięciach artystycznych realizowanych w szkole. W ramach edukacji muzyczno-artystycznej zajmuje się m. in. oprawą muzyczną uroczystości szkolnych od pasowania przedszkolaka, ślubowania pierwszoklasistów, projektu gimnazjalnego, aż po bal maturalny. Prowadzi zespół wokalny, którego uczniowie reprezentują szkołę na konkursach międzyszkolnych, powiatowych i gminnych zdobywając za każdym razem miejsca na podium i wyróżnienia.
Jego atutem są nie tylko zdolności muzyczne ale także doskonała stylizacja stroju, co w środowisku lokalnym zostało uznane za innowacyjne, jak podkreślają liczne artykuły w lokalnej prasie.
Jest współorganizatorem corocznego „Balu jesiennych liści” oraz balu karnawałowego. Prowadzi „szkolną orkiestrę”, która uświetnia każde rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego.
9. Marceli Reszka z Raciborza. Od rozpoczęcia pracy pedagogicznej był nauczycielem muzyki w wielu szkołach na terenie Raciborza i okolic. Jest założycielem (1995 rok) i dyrygentem Młodzieżowego Chóru „Bel Canto", działającego w Stowarzyszeniu „Pomocna Dłoń" w Raciborzu. Chór skupia osoby od 8 do 29 roku życia — od uczniów szkoły podstawowej, przez maturzystów po młodzież studiującą i pracującą. Chór Bel Canto jest laureatem wielu konkursów wojewódzkich, ogólnopolskich i międzynarodowych. Ponadto prowadził 50-osobowy chór w Pietrowicach Wielkich.
Jest pomysłodawcą i organizatorem koncertów dobroczynnych „Dzieci — dzieciom", konkursu wojewódzkiego „Mistrz fletu", którego 15 edycja przypada w tym roku.
Poza pracą pedagogiczną jest także kompozytorem. Wielokrotnie zdobywał wyróżnienia i nagrody w konkursach kompozytorskich, festiwalach, przeglądach, także z solistami w dziedzinie poezji śpiewanej. Jest kompozytorem muzyki do hymnu Szkoły Podstawowej nr 15 w Raciborzu i hymnu stowarzyszenia „Pomocna Dłoń”.
Ma w swoim dorobku wiele opracowań i kompozycji: pieśni do słów J. Eichendorffa, nowe opracowania raciborskich pieśni ludowych, psalmy i pieśni na chóry mieszane, pieśni na chóry dziecięce, piosenki dla dzieci, miniatury instrumentalne (organowe, fortepianowe, duety i tria instrumentalne itp.). Jest również autorem wielu nowych opracowań utworów muzyki klasycznej i popularnej.
10. Lucyna Tatara-Rzadek z Krakowa. Jest nauczycielem muzyki z 35-letnim stażem pracy. W swojej karierze zawodowej była nauczycielem rytmiki i gry na fortepianie w PSM I stopnia w Myślenicach, chórmistrzem w zespole pieśni i tańca „Krakowiacy" a od wielu lat jest instruktorem w krakowskich domach kultury. W MDK „Dom Harcerza" w Krakowie pracuje od 3 lat. Jest założycielką Studia Piosenki „Debiuty" oraz zespołu dla przedszkolaków „Debiutki".
W pracy z przedszkolakami wprowadza wiele działań innowacyjnych mających na celu uwrażliwianie dzieci na muzykę. W zajęciach uczestniczą dzieci w wieku 4 — 6 lat. Zajęcia mają charakter zabawy i rozwijają różnorodne zdolności i umiejętności. W zespole uczestniczy 20 -25 dzieci.
Studio Piosenki Debiuty ma trzy grupy o różnym stopniu zaawansowania, sumie 45 osób w wieku 7-12 lat. Dzieci uczą się używania sprzętu nagłaśniającego, specyfiki zachowania się na scenie, odporności na stres, a także współpracy w grupie.
Pani Lucyna jest również pomysłodawczynią i realizatorką Krakowskiego Konkursu Piosenki Dziecięcej. Ma on zasięg wojewódzki i cieszy się dużym zainteresowaniem. W 2015 roku udział wzięło 96 dzieci w wieku 4 — 12 lat.
Regulamin konkursu jest dostępny na stronie PSEIAM.
Muzykoteka Szkolna jest partnerem konkursu.
Ogłoszenie wyników konkursu: marzec 2016
Więcej informacji: biuro@pseiam.pl; konkurs@pseiam.pl