
W pierwszej części wieczoru, prowadzonej przez Jana Topolskiego, zostaną pokazane teledyski wyprodukowane na zamówienie NInA w ramach projektu Audiowizje, czyli klipy do utworów muzyki współczesnej: Sun Spot (muz. Katarzyna Głowicka, reż. Zuzanna Solakiewicz) i EC 14 (muz. Artur Zagajewski, reż. Piotr Stasik). To obrazy, w których urywki codzienności przechodzą w kolaże, a niepokojące obrazy z podświadomości towarzyszą muzyce elektronicznej lub granej na bardzo niecodziennych instrumentach. Porozmawiamy z twórcami obu filmów, obejrzymy inne ich prace oraz audiowizualne inspiracje, od hip-hopu przez pop po wideo art.
Sun Spot to utwór na fortepian i elektronikę z 2010 roku, który otwiera pierwszy monograficzny album Katarzyny Głowickiej, Red Sun (Bôt Records 2013). Mieszkająca od lat w Holandii kompozytorka podąża własną ścieżką w szeroko pojętym minimalizmie, często wchodząc w projekty sceniczne i audiowizualne. W Sun Spot pianistka Małgorzata Walentynowicz rozrzuca w rozległej przestrzeni perliste dźwięki i akordy, którym towarzyszą dyskretne cyfrowe zniekształcenia.
W dniach 22-24 maja 2015 opera Requiem dla ikony Katarzyny Głowickiej będzie grana w dniach w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w ramach Projektu P, cyklu prezentacji najciekawszych młodych kompozytorów i dramaturgów.
- See more at: http://muzykotekaszkolna.pl/1520-multimedia/2266-wideo/cat/2273/subcat/2275/item/12984#sthash.nHAQmB2K.dpuf
Artur Zagajewski w rozmowie z „Glissando” o utworze EC 14 mówił tak: „EC to elektrociepłownia. EC3 na ulicy Włókniarzy. Mijam to miejsce prawie codziennie. Dlatego podobał mi się skrót EC i chciałem tak nazwać utwór. Rzeczywiście zainteresowałem się konkretną elektrociepłownią łódzką, dokładnie tą, w tym miejscu, bo ona bardzo ładnie wygląda. Ten utwór jest również na rurki. Numer 14 dotyczy planowanego czasu trwania. Kiedyś napisałem utwór z użyciem didgeridoo – to też rura, ale aborygeńska. I on się nazywał TR13, jak oznaczenie transformatorów, które produkują drony. I po aborygeńskiej użyłem „ludowej rurki miejskiej” – rurki PCV. Tytuł EC nawiązuje do TR – w obydwu utworach chodzi o analizę długiego dźwięku”.
Artur Zagajewski EC 14 (reż. Piotr Stasik)
W drugiej części wieczoru dwie zaproszone reżyserki teledysków, Iwona Bielecka i Monika Kuczyniecka, pokażą swoje interpretacje piosenek Julii Marcell, Renaty Przemyk, Jerza Igora i wielu innych. Animowane plastelinowe anegdoty będą sąsiadować z obrazami pełnymi symboliki i warsztatowej wirtuozerii, a towarzyszyć im będzie bardzo różnorodna gatunkowo polska muzyka.
Wieczór zwieńczy avantpopowy kolaż didżejski DJ Lenara z wizualizacjami w postaci trójwymiarowych sonogramów, nawiązujących do motta wieczoru: zobacz, co słyszysz. Zwolnione beaty muzyki techno zestawione z fragmentami z winylowej płytoteki zadziwią techniką gramofonistyczną, skłonią do poruszenia biodrem i posłużą jako tło do życia towarzyskiego i uczuciowego w klubokawiarni Gorączka.
Przeczytaj tekst Jana Topolskiego o prehistorii teledysku.
Rezerwacja bezpłatnych wejściówek na to wydarzenie na stronie NInA.
Teledyski są też tematem tygodnia w Ninatece.
Czas: 26.06, godz. 19-23:59
Miejsce: Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny, ul. Wałbrzyska 3/5, sala Ziemia Obiecana (1 piętro)