Kolejna odsłona cyklu warsztatów dla nauczycieli, przybliżających fenomeny współczesnej popkultury

Współczesna popkultura, którą żyje dzisiejsza młodzież, wywołuje w nas wiele, często negatywnych, emocji. Wynikać one mogą między innymi z poczucia niezrozumienia czy wręcz wyobcowania, które odczuwamy skonfrontowani ze światem TikToka, memów, streamów, youtuberów czy internetowych mód. Jednocześnie jednak jest to rzeczywistość, wobec której nie jesteśmy w stanie, a nawet nie powinniśmy się dystansować. Funkcjonujemy przecież, nie do końca zdając sobie z tego sprawę, w samym jej epicentrum – we współczesnej klasie szkolnej. W czasie kolejnych warsztatów, wypełnionych nauką przez doświadczenie, praktycznymi ćwiczeniami i wspólną dyskusją, uczestnicy zdobędą wiedzę pozwalającą zrozumieć im liczne popkulturowe praktyki oraz ich rolę w życiu współczesnej młodzieży. Poznają również wiele konkretnych zadań i przykładów, które w rezultacie mogą stać się dla nich inspiracją do codziennej pracy edukacyjnej z młodzieżą.
Cykl POPKULTURA STOSOWANA 3. WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI I EDUKATORÓW wpisuje się w aktualną strategię prowadzoną przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny, związaną m.in. z edukacją i upowszechnianiem wiedzy na temat filmów, mediów i innych utworów audiowizualnych. Działania podejmowane w jego ramach bezpośrednio korespondują również z Modelem Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej współprzygotowywanym m.in. przez Dział Badań i Rozwoju.
PROPONOWANE TEMATY:
1. CO DZIEŃ OD NOWA WOJNA DOMOWA, CZYLI OK, BOOMER
(23.01.2020)
W dyskursie medialnym bardzo wiele miejsca zajmuje ostatnio refleksja dotycząca różnic międzygeneracyjnych. Czy rzeczywiście „ta dzisiejsza młodzież” różni się aż tak dramatycznie od swoich poprzedników? W czasie zajęć z uwagą przyjrzymy się więc dostępnym raportom i danym dotyczącym współczesnej młodzieży, a także, a może nawet przede wszystkim – samym praktykom kulturowym najmłodszych Polaków. Spróbujemy z empatią i zrozumieniem podejść do języka, narzędzi komunikacji, trendów czy wartości charakteryzujących pokolenie Z, krytycznie zastanawiając się nie tylko nad specyfiką generacji jako takiej, ale również nad, często krzywdzącymi, stereotypami, które jej dotyczą.
2. KARIERA INFLUENCERA, CZYLI JAK TO SIĘ ROBI W SOCIAL MEDIACH?
(27.02.2020)
Współczesny krajobraz medialny charakteryzuje niezwykłe bogactwo równolegle funkcjonujących kanałów komunikacji. W każdym z nich toczy się nieustająca walka o uwagę odbiorców, liczbę subskrypcji, sławę i wirtualny prestiż (przekładający się często na zupełnie realne dochody!). Kim jest dzisiejszy influencer? Czym różnią się od siebie gwiazdy YouTuba, TikToka, Instagrama czy gamerzy? Jakie stosują strategie (auto)promocji? Podczas warsztatów nie tylko z uwagą przyjrzymy się działaniom podejmowanym przez internetowych twórców i twórczynie, ale też aktywnie zdiagnozujemy mechanizmy kształtujące ich popularność.
3. NORMY, KONWENCJE, GATUNKI, CZYLI CZEGO NIE ROZUMIESZ NA TIKTOKU?
(19.03.2020)
Warunkiem uczestnictwa w kulturze jest znajomość i umiejętność korzystania z określonych, obowiązujących w jej obrębie kodów. Zasada ta znajduje swoje wyraźne zastosowanie, gdy poddajemy refleksji wypowiedzi i praktyki medialne dzisiejszej młodzieży. Często są one bowiem oceniane jako niezrozumiałe, banalne czy obrazoburcze. Czy jednak tak jest w istocie? A może opinia ta wynika przede wszystkim z naszej niewystarczającej znajomości norm obowiązujących chociażby w świecie social mediów. W czasie zajęć wspólnie zmierzymy się więc z tym wyzwaniem, przyglądając się m.in. gatunkom obecnym na YouTubie, językowi memów, a także najczęstszym konwencjom, które napotkać możemy na TikToku.
4. NIE TYLKO BEKA, CZYLI PRZEKORNE OBLICZE POPKULTURY
(23.04.2020)
Świat młodzieżowych praktyk popkulturowych kojarzy się, skądinąd całkiem słusznie, z ogólnym brakiem powagi i ironicznym dystansem. Z pozoru wydawać się może, że jest to jego istotnym ograniczeniem, a nawet zubożeniem dostępnych w nim środków wyrazu. W rzeczywistości jednak bogactwo i zróżnicowanie (pozornie) ironicznych reakcji pozwala na budowanie bardzo złożonych znaczeń, świadczących o wysokich kompetencjach komunikacyjnych osób, które się nimi posługują. W czasie warsztatów przyjrzymy się więc różnorakim obliczom humoru, szyderstwa, przekory i kpiny (nie tylko) w Internecie, zastanawiając się równocześnie, jaką rolę wszystkie te praktyki odgrywają w życiu codziennym współczesnej młodzieży.
5. 50 TWARZY GUILTY PLEASURES, CZYLI O BOHATER(K)ACH WYOBRAŹNI ZBIOROWEJ
(21.05.2020)
Praktyki kulturowe współczesnej młodzieży bywają, niekiedy dosyć pochopnie, oceniane jako skupiające się przede wszystkim na treściach niszowych, odmiennych od tego, czym żyje „świat dorosłych”. W rzeczywistości jednak popkulturowy krajobraz naszej codzienności jest w wyraźnym stopniu całkiem wspólny. Często zamieszkują go bowiem zupełnie ci sami bohaterowie, poznani dzięki najbardziej popularnym serialom telewizyjnym, programom kulinarnym, reality shows czy listom przebojów. Tematem spotkania będzie zatem analiza tego, chętnie lekceważonego, wymiaru naszych (pop)kulturowych doświadczeń. W czasie warsztatu wspólnie zastanowimy się więc nad tym, co wyznacza granice obciachu, a także skąd się biorą i co o nas mówią nasze (wstydliwe, ale często podzielane niezależnie od wieku) przyjemności.
6. POWRÓT DO ATARI, CZYLI POPKULTUROWE WYMIARY NOSTALGII
(18.06.2020)
Świat popkultury postrzegany jest często jako obsesyjnie wręcz skoncentrowany na teraźniejszości – na tym, co najbardziej aktualne. Zarazem jednak jest to przecież rzeczywistość niekończących się powrotów, spojrzeń wstecz czy kolejnych wariantów. Świadczyć o tym może chociażby częsta obecność old-schoolowych gadżetów, technologii czy mody vintage w życiu współczesnej młodzieży, bez wątpienia będąca niezwykle istotnym elementem budowania jej wizerunku. Podobne procesy zauważyć można również w świecie wirtualnym, gdzie obiektem nostalgicznych powrotów stały się już nie tylko lata dziewięćdziesiąte, ale nawet, co z naszej perspektywy może wydać się dość zaskakujące, popkultura początku XXI wieku. W czasie warsztatów wspólnie przyjrzymy się zatem różnorodnym funkcjom, jakie w życiu współczesnej młodzieży pełni (popkulturowa) nostalgia, zastanawiając się równocześnie nad tym, w jaki sposób kształtuje ona nasz sposób patrzenia w i na przeszłość.
NOTKA BIOGRAFICZNA:
Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS. Współtwórca i wykładowca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i biznesowych. Ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, komunikacji w (nowych) nowych mediach i trendów w popkulturze. Prowadzi szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji medialnej, (pop)kulturowej i filmowej, a także myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Współpracuje m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Against Gravity, Fundacją Szkoła z Klasą, Uniwersytetem Dzieci, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.
Zasady uczestnictwa
Godziny warsztatów: 15:30-18.30
Liczba miejsc na jednym warsztacie: do 25 osób.
Aby zapisać się na zajęcia wypełnij i wyślij formularz zgłoszeniowy.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Warunkiem udziału w warsztatach jest zaakceptowanie regulaminu.
Kontakt: Ewa Korzeniowska, ewa.korzeniowska@fina.gov.pl, 22 380 49 82