< powrót

Warsztaty kodályowskie w FINA!

data publikacji: 26.09.2017

Zapraszamy edukatorów muzycznych, nauczycieli i entuzjastów śpiewu na prezentację w siedzibie Instytutu Audiowizualnego

zdjęcie przedstawia dziewczynkę w wieku kilku lat, która pokazuje nuty narysowane na tablicy
fot. Malwina Toczek / FINA

W bieżącym roku obchodzimy 50. rocznicę śmierci węgierskiego kompozytora i pedagoga Zoltána Kodálya. Głównym założeniem stworzonej przez niego koncepcji edukacji muzycznej było podniesienie poziomu węgierskiej kultury muzycznej, czyli mówiąc wprost - likwidacja analfabetyzmu muzycznego węgierskiego społeczeństwa. Kodály uważał, że szkoły powinny powszechnie uczyć czytania i pisania muzyki. Pierwszym i najistotniejszym elementem koncepcji jest praktyczne tworzenie muzyki poprzez śpiew. Takiego rodzaju kreacja muzyczna daje natychmiastowe zrozumienie wykonywanych struktur melodycznych i rytmicznych na każdym poziomie przygotowania.

Warsztaty przygotowane w oparciu o metodę edukacji muzycznej Zoltana Kodálya pozwolą na poznanie i nauczenie się alfabetu muzycznego nie tylko utalentowanym i wykształconym muzycznie śpiewakom, ale także otwartym na innowacyjność entuzjastom – amatorom. Nauka bazuje na przykładach zaczerpniętych z muzycznego języka ojczystego, a jej efektem jest dostępność języka muzycznego dla każdego.

Zajęcia poprowadzi dr Joanna Maluga – chórmistrz, dyrygent, pedagog, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Franza Liszta w Budapeszcie (Instytut Pedagogiczno-Muzyczny Zoltána Kodálya), adiunkt w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Wstęp wolny po uprzedniej rejestracji: muzykoteka@nina.gov.pl

Liczba miejsc ograniczona.

Czas: sobota 21 października 2017, g. 10.00-13.00
Miejsce: Warszawa, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, ul. Wałbrzyska 3/5, sala Minimax

drukuj pdf

zobacz również:

ROZŚPIEWANIE #16: Tylko najlepsze jest wystarczająco dobre +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

O koncepcji Kodálya, jednej z najważniejszych metod nauczania muzyki opowiada dyrygentka chóru VRC Joanna Maluga

ROZŚPIEWANIE #15: Teoria na końcu +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Uczmy dzieci myślenia w muzyce