< powrót

Sergiusz Prokofiew | Piotruś i wilk op. 67

kompozytor: Sergiusz Prokofiew
rodzaj: instrumentalne
Piotruś i wilk op. 67 | Sergiusz Prokofiew

Niezwykle popularna bajka symfoniczna skomponowana z myślą o dzieciach

Ta niezwykle popularna bajka symfoniczna została skomponowana w 1936 roku z myślą o dzieciach. Pierwsze wykonanie odbyło się w tym samym roku w Filharmonii Moskiewskiej i podobało się nie tylko najmłodszym słuchaczom. Także dorośli odnaleźli w lirycznej i pełnej humoru muzyce Prokofiewa coś dla siebie. 

Kanwą utworu jest bajka ludowa, opowiadana przez narratora i ilustrowana muzycznie. Sławi dzielnego chłopca, który przechytrzył wilka. Piotruś wychodzi z zagrody na łąkę, za nim z drzewa sfruwa Ptaszek, do stawu bieży Kaczuszka, budzi się leniwy Kot. Kiedy Ptaszek droczy się z Kaczuszką, Kot dybie na Ptaszka. Piotruś godzi zwierzęta, tymczasem pojawia się Dziadek i przestrzega chłopca przed Wilkiem. Ten pojawia się i dopada Kaczuszkę. Pomysłowy Piotruś bierze linę i wchodzi na drzewo. Prosi Ptaszka o pomoc, i kiedy zwabiony przez niego Wilk zbliża się do drzewa, Piotruś puszcza w jego stronę lasso. Miotającego się Wilka obezwładniają wracający z lasu Myśliwi i odprowadzają do ogrodu zoologicznego.

Każdą z postaci symbolizuje w utworze inny instrument: Ptaszka – flet, Kaczuszkę – obój, Kota – klarnet, Wilka – rogi, Piotrusia – kwartet smyczkowy, Myśliwych – talerze i duży bęben. Prokofiew postawił sobie pedagogiczny cel przedstawienia najmłodszym możliwości orkiestry symfonicznej oraz brzmienia poszczególnych instrumentów. Muzyka obfituje w konwencjonalne efekty ilustracyjne, takie jak fletowy świergot Ptaszka, perkusyjne strzały Myśliwych, nosowe, obojowe kwakanie Kaczuszki.

Ujęta w trzy części opowieść splata charakterystyczne motywy w zwartą formę. W pierwszej części mamy ekspozycję bohaterów oraz ich muzycznych tematów. W drugiej części tematy zazębiają się na kształt przetworzenia, łącząc się z tematami Wilka i Myśliwych. W części trzeciej tematy powracają w swych pierwotnych postaciach – niczym w repryzie. Temat Piotrusia przewija się w kompozycji jak refren, przedstawiany w rozmaitych wariantach.

Krótko przed powstaniem Piotrusia i wilka Prokofiew podjął decyzję o przeniesieniu się na stałe do Związku Radzieckiego, akurat w czasie najgorszego stalinowskiego terroru. Niewinną bajkę symfoniczną skomponował w ciągu zaledwie kilkunastu dni, w przerwie od pisania pieśni masowych i kantaty na dwudziestolecie rewolucji październikowej. Ten z pozoru błahy utwór przebił jednak sławą „poważną” twórczość Prokofiewa i króluje do dziś na estradach, wychowując kolejne pokolenia melomanów. Należy też do najczęściej opracowywanych utworów muzyki klasycznej – istnieje w wersji baletowej i licznych wersjach filmowych.  

 

 

Monika Pasiecznik

                                      

Il. Piotruś i Wilk, autor nieznany, Wikimedia Commons, PD

 

 

drukuj pdf

zobacz również:

Aram Chaczaturian | Taniec z szablami z baletu Gajane +dodaj do schowka
Kanon

Kompozycja z gatunku wszechobecnych – pojawia się w filmach, reklamach, przeróbkach popowych i rockowych 

Włodzimierz Kotoński | Etiuda na jedno uderzenie w talerz +dodaj do schowka
Kanon

Pierwszy polski utwór muzyki elektroakustycznej

Olivier Messiaen | Turangalila +dodaj do schowka
Kanon

Część muzycznego tryptyku inspirowanego mitem o Tristanie i Izoldzie 

Sergiusz Rachmaninow | II Koncert fortepianowy c-moll +dodaj do schowka
Kanon

Koncert w duchu wielkiej romantycznej tradycji pianistycznej z Chopinem i Lisztem na czele, z domieszką melancholii godną Czajkowskiego