< powrót

Wolfgang Amadeusz Mozart | Koncert fortepianowy C-dur KV 467

kompozytor: Wolfgang Amadeusz Mozart
rodzaj: instrumentalne
Koncert fortepianowy C-dur KV 467 | Wolfgang Amadeusz Mozart

Arcydzieło będące symbolem czasów szczęścia i artystycznych sukcesów Mozarta

Części utworu:

Allegro maestoso

Andante

Allegro vivace assai

 

 

Rękopis Koncertu fortepianowego C-dur KV 467 nosi datę luty 1785 (nel febbraio 1785). Jeśli uznać ją za początek pracy, a zakończenie wyznaczyć na 9 marca – wówczas Mozart odnotował go w prowadzonym przez siebie katalogu (Verzeuchnüß aller meiner Werke) – to okaże się, że komponowanie zajęło mu niecały miesiąc. Więc jakby mimochodem – nie rezygnując z dawania lekcji, bywania na koncertach, prowadzenia bujnego życia towarzyskiego, przede wszystkim zapewniania rozrywek i towarzystwa ojcu – napisał Mozart olśniewające przejrzystością dzieło. Powinno służyć za symbol czasów szczęścia i artystycznych sukcesów Mozarta, kilkuletniej dobrej passy, która niestety nie trwała długo.

Allegro rozpoczyna się cicho i delikatnie, szybko jednak górę biorą w nim zdecydowane marszowe rytmy i świetne, błyskotliwe fanfary. Pogodny nastrój na moment tylko ulegnie zmąceniu, w przetworzeniu, za sprawą frapującego epizodu w tonacji g-moll. Wydaje się, jakby Mozart wyprzedzał w ten sposób późniejszą o trzy lata Symfonię g-moll KV 550. Bardzo popularna stała się centralna część (Andante) – muzyczna opowieść toczy się tu spokojnym, niezmąconym nurtem. Finałowe rondo (Allegro vivace assai) powraca natomiast do brzmień fanfarowych, tutti podkreślonych akcentami i uderzeniami kotłów, zdecydowania i potęgi z pierwszej części. Nie brakuje jednak w finale, szczególnie w partii fortepianu, faktur lekkich, iście koronkowych – wyraźnie przeciwstawionych orkiestrowemu żywiołowi.

Wiedeńska publiczność po raz pierwszy usłyszała Koncert fortepianowy C-dur KV 467 w dzień po jego ukończeniu, 10 marca Kapellmeister Mozart wykonał utwór w Cesarsko-Królewskim Narodowym Teatrze Dworskim. Skrupulatny Leopold zanotował, że syn zarobił 559 guldenów.

 

Marcin Majchrowski

 

fot. Hallenser, Flickr, CC BY

 

drukuj pdf

zobacz również:

Johannes Brahms | Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 +dodaj do schowka
Kanon

Wśród wielbicieli I Kwartetu fortepianowego Brahmsa było wiele znakomitości świata muzycznego, m.in. Arnold Schoenberg i Klara Schumann, żona Roberta Schumanna

Mieczysław Karłowicz | Mów do mnie jeszcze +dodaj do schowka
Kanon

Wyjątkowy przypadek, kiedy poboczny z punktu widzenia samego kompozytora nurt twórczości zyskuje status symbolu epoki

Olivier Messiaen | Turangalila +dodaj do schowka
Kanon

Część muzycznego tryptyku inspirowanego mitem o Tristanie i Izoldzie 

Sergiusz Rachmaninow | II Koncert fortepianowy c-moll +dodaj do schowka
Kanon

Koncert w duchu wielkiej romantycznej tradycji pianistycznej z Chopinem i Lisztem na czele, z domieszką melancholii godną Czajkowskiego