Każdy szuka w świecie porządku. Potrzeba ładu, dopasowania, współgrania – jednym słowem: harmonii – dotyczy również muzyki
Każdy szuka w świecie porządku. Potrzeba ładu, dopasowania, współgrania – jednym słowem: harmonii – dotyczy również muzyki. Miasto jest organizmem, który potrzebuje dobrej organizacji, aby sprawnie funkcjonować. Służą temu jezdnie wytyczone dla samochodów, tory dla tramwajów, chodniki i kładki dla pieszych, parki, tereny przemysłowe czy handlowe. Chcielibyśmy, aby przestrzeń miasta współgrała z jej mieszkańcami, i aby dźwięki w utworze współgrały ze sobą. A czy w dźwiękach miasta można odnaleźć harmonię, i czy można ją przełożyć na muzykę?
Przewodnikiem w tej grze miejskiej jest kompozytor – Tomasz Gwinciński. Zadaniem uczestników tej serii, skierowanej do gimnazjalistów, jest stworzenie utworu z dźwięków miasta i nimi inspirowanego. A do dyspozycji mają studio nagraniowe oraz trio fortepianowe. Uzbrojeni w dyktafony cyfrowe wyruszają w miasto, aby zarejestrować pulsujące w jego sercu „tętno”.
Aby nasi bohaterowie byli dobrze przygotowani do wykonania powierzonego im zadania, w pierwszej kolejności muszą nauczyć się… słuchać. Potem sukcesywnie poznają kolejne elementy niezbędne do powstania muzyki, takie jak: rytm, melodia czy harmonia.
Dzięki wielu doświadczeniom i eksperymentom stopniowo komponują utwór, który sami wykonają podczas finałowego koncertu. Jaki będzie efekt ich pracy? Czy dzięki tej przygodzie zmienili swoje nastawienie do muzyki klasycznej? Dowiemy się tego w ostatnim odcinku.
Scenariusz lekcji i prezentacja przygotowane na podstawie filmu dostępne są tutaj.