Reportaż z prób do prapremierowego wykonania Wax Music Pawła Mykietyna
Reportaż jest zapisem prób oraz wypowiedzi artystów i kuratorek stworzonym tuż przed prapremierowym wykonaniem nowej kompozycji Pawła Mykietyna – Wax Music.
W utworze kompozytor godzi ze sobą analogowe nośniki z cyfrowym komunikatem. Dźwięki elektroniczne zostały tu przez niego przepisane na fortepian Barbary Drążkowskiej i fonograf obsługiwany przez Tobiasa Webera. Każdorazowe wykonanie tego 23-minutowego utworu jest niepowtarzalne, fonografy odgrywają bowiem dźwięk z woskowych wałków (skąd nazwa utworu), które podlegają stopniowej degradacji za każdym razem, gdy dotyka ich igła maszyny Edisona.
Przywodzące na myśl tonową klawiaturę współczesnych telefonów, minimalistyczne dźwięki wygrywane przez fonografy z czasem stają się coraz bardziej swoiste i abstrakcyjne. Technologia cyfrowa zyskuje charakter, staje się czymś nietrwałym, tymczasowym.
Z reportażu Cezarego Ciszewskiego dowiadujemy się, jak działają woskowe wałki, skąd wziął się pomysł na taką formę utworu i jakie trudności napotkali wykonawcy.
Paweł Mykietyn (ur. 1971 w Oławie) jest kompozytorem i klarnecistą (grał na klarnecie w założonym przez siebie zespole Nonstrom). Ukończył kompozycję w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie profesora Włodzimierza Kotońskiego (dyplom w 1997 roku). Uczestniczył też w wykładach Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Magnusa Lindberga, Louisa Andriessena, François-Bernarda Mâchea czy Michaela Nymana. W wieku 22 lat zadebiutował na festiwalu Warszawska Jesień utworem La Strada. W 1995 roku napisany na zamówienie Polskiego Radia utwór 3 for 13 zajął I miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w kategorii młodych kompozytorów. W 1996 roku jego utwór Epifora, zamówiony przez Studio Eksperymentalne Polskiego Radia, zajął I miejsce na IV Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Amsterdamie w kategorii młodych kompozytorów. Paweł Mykietyn pisał muzykę m.in. na zamówienia festiwalu Warszawska Jesień, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Filharmonii Poznańskiej, Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum” oraz dla zespołów: Belcea Quartet (Anglia), Icebreaker (Anglia), Ereprijs (Holandia). Komponował również dla solistów, takich jak Elżbieta Chojnacka, Ewa Pobłocka, Andrzej Bauer, Maciej Grzybowski. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, m. in. z Agnieszką Duczmal, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem czy Wojciechem Michniewskim. W styczniu 2000 roku otrzymał „Paszport Polityki”. W tym samym miesiącu jego kompozycja 3 for 13 była prezentowana na Midem Classique w Cannes. W 2008 roku został laureatem pierwszej edycji Nagrody Mediów Publicznych OPUS w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej za II Symfonię. Począwszy od 1996 roku skomponował muzykę do większości spektakli Krzysztofa Warlikowskiego. Współpracował też m.in. z Grzegorzem Jarzyną i Andrzejem Woronem. Jest autorem muzyki do filmów: Egoiści Mariusza Trelińskiego, Ono i 33 sceny z życia Małgorzaty Szumowskiej czy Essential Killing Jerzego Skolimowskiego. W 2011 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury narodowej oraz za promowanie polskiej muzyki w świecie.