Saksofon w repertuarze współczesnym i klasycznym
Alina Mleczko, najsłynniejsza polska saksofonistka jazzowa, zdradza dlaczego porzuciła skrzypce dla saksofonu. Mówi też o historii saksofonu, który został stworzony przez belgijskiego konstruktora Adolfa Saxa w 1840 r. Choć Sax stworzył całą rodzinę saksofonów, instrument ten na dobre zagościł w muzyce poważnej znacznie później. Jego dźwięk słychać m. in. w Bolerze Maurice’a Ravela, Chant Sacre Hectora Berlioza, Błękitnej rapsodii George’a Gershwina czy Romeo i Julii Sergiusza Prokofiewa. Nie znosił go natomiast Claude Debussy. Najpierw bez powodzenia próbowano wylansować saksofon w Europie, ale udało się to dopiero w amerykańskiej muzyce jazzowej, gdy XX-wieczni kompozytorzy zaczęli pisać utwory na saksofon dla podkreślenia jazzowości kompozycji. Alina Mleczko nie gra muzyki jazzowej, jest natomiast czołowym wykonawcą tzw. nowej muzyki saksofonowej, potrafi wykonywać na saksofonie muzykę klasyczną i współczesną. Wielki wyzwaniem jest dla niej granie muzyki dawnej, np. utworów Adama Jarzębskiego, gdzie saksofon sopranowy brzmi zupełnie niewspółcześnie. W jej interpretacji słyszymy również kompozycje Amy Quate, Krzysztofa Herdzina, Astora Piazzolli, Pawła Mykietyna i Takashi Yoshimatsu. Artystce towarzyszą: Robert Morawski (fortepian), Justyna Rekiść-Raubo (viola da gamba), Marek Toporowski (syntezator), Anton Birula (teorba), Wojciech Lubertowicz (bębny obręczowe, daf).
Alina Mleczko, wybitna polska saksofonistka współczesna, jest pierwszą kobietą, która ukończyła klasę saksofonu w Akademii Muzycznej w Warszawie u Davida Pitucha i Krzysztofa Herdera. Już w październiku 1996 r. amerykański magazyn Saxophone Journal opublikował na jej temat artykuł monograficzny w numerze poświęconym najwybitniejszym saksofonistkom świata. Koncertuje w wielu krajach Europy i USA. Grała m.in. na festiwalach: Warszawska Jesień, Forum Lutosławskiego, Two days &Two nights w Odessie, Musica Polonica Nova, Vratislavia Cantans, Festiwalu Muzyki Elektronicznej w Pradze, Festiwalu Kultury Latynoamerykańskiej. Specjalnie dla niej piszą polscy kompozytorzy młodego pokolenia (Paweł Mykietyn, Jacek Grudzień, Maciej Zieliński, Michał Kulenty), choć chętnie uczestniczy też w nietypowych projektach muzycznych, np. Adam Jarzębski – Muzyka Polskiego Baroku. Alina Mleczko prowadzi klasę saksofonu w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie. Od 2011 r. jest doktorem sztuk muzycznych i adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym im Fryderyka Chopina w Warszawie, na wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, gdzie prowadzi klasę saksofonu.