Muzyka średniowieczna i renesansowa w wykonaniu zespołu Ars Cantus
Tomasz Dobrzański, kierownik artystyczny zespołu Ars Cantus, wprowadza gości Agaty Kwiecińskiej w świat muzyki XV i XVI wieku. Muzyka dawna nie była przeznaczona do wykonywania na koncertach, miała przede wszystkim cel użytkowy: powinna bawić, służyć modlitwie, być akompaniamentem do tańca. W tamtych czasach nawet utwory religijne mogły zawierać pierwiastek świecki w postaci np. pieśni miłosnej. Ars Cantus stara się te zapomniane utwory ożywić, zrozumieć i przekazać słuchaczom. Główną inspiracją współczesnych muzyków jest tekst (wiersz), któremu w średniowieczu zawsze towarzyszyła muzyka. Tomasz Dobrzański opowiada również o tym, że w XV wieku dzielono instrumenty na ciche i głośne. Ciche (flet, pozytyw, citola, fidel) towarzyszyły głosowi ludzkiemu wewnątrz, w komnatach; głośne, czyli trąby, bębny, szałamaje, grały na zewnątrz, towarzysząc tańcom, marszom i paradom. Poza kompozycjami twórców anonimowych Zespół Ars Cantus śpiewa pieśni Piotra z Gudziądza, księdza, który tworzył głownie muzykę użytkową, wykonywaną na uczelniach i skierowaną do kręgów szkolno-uniwersyteckich. Sylwetkę tego kompozytora przybliżył widzom dr hab. Pawel Gancarczyk, muzykolog z Instytutu Sztuki PAN.
Zespół Ars Cantus, czyli Joanna Walczak, Ewa Prawucka, Monika Wieczorkowska, Maciej Gocman, Piotr Karpeta i Tomasz Dobrzański powstał w 2000 r. Ma w swoim repertuarze muzykę dawną od średniowiecznej po wczesny barok. Wśród wykonywanych przez grupę utworów istotne miejsce zajmują muzyczne zabytki z Dolnego Śląska (utwory z XIV , XV, XVI i XVII-wiecznych druków muzycznych wrocławskich i śląskich).