< powrót

Gruppo di Tempera | Five o'clock

rozmowca: Gruppo di Tempera
Gruppo di Tempra | Five o'clock

 

Kwintet dęty z towarzyszeniem fortepianu

Polską i francuską muzykę przełomu XIX i XX wieku wykonuje kwintet dęty Gruppo di Tempera: na flecie Agata Igras-Sawicka, na oboju Sebastian Aleksandrowicz, na klarnecie Adrian Janda, na fagocie Artur Kasperek, na waltorni Tomasz Binkowski oraz Agnieszka Kopacka-Aleksandrowicz  przy fortepianie. Wykonawcy są grupą znających się od wielu lat przyjaciół, którzy wspólnie grają właściwie od początku zawodowego debiutu. Ich nazwa Gruppo di Tempera oznacza Strój Temperowany. W rozmowie z Agatą Kwiecińską zastanawiają się, skąd brać repertuar i pozyskiwać nowe utwory. Okazuje się, że o repertuar nie jest trudno, jego niewyczerpane źródło stanowi muzyka francuska z przełomu XIX/XX wieku: dość lekka, z założenia powinna bawić. Ale mimo, że przyjemna w odbiorze, jest trudna do wykonania. Muzycy opowiadają również, czym różni się praca w orkiestrze od pracy w kwintecie dętym: przede wszystkim brak tu dyrygenta, a niewielki zespół wymaga, by wzajemnie się słuchać i dobrze zgrać. Ponieważ instrumenty dęte muszą oddychać i mieć czas na oddech, mają też trochę krótszą artykulację, współpracujący z nimi fortepian musi się do tego dostosować.  Każdy z instrumentów tego zespołu ma inną barwę dźwięku, a wspólna praca polega na tym, by ich brzmienie tak ujednolicić, by słyszeć cały zespół, a nie poszczególne instrumenty. Muzycy rozmawiają również o fizjologii instrumentów dętych, czyli o sposobach usuwania z nich wody. Podczas grania pojawia się w ich wnętrzu nie ślina, lecz skraplająca się woda, którą trzeba usunąć. Właśnie z tego powodu instrumenty dęte szybciej się zużywają i żyją zdecydowanie krócej niż np. instrumenty smyczkowe.

Zespół Gruppo di Tempera powstał wiosną 2007 roku, jako odpowiedź na propozycję Stefana Sutkowskiego, Dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej,  by wykonać Kwintet Es-dur Mozarta na kwartet dęty i fortepian podczas Festiwalu Mozartowskiego. Grupa ma w swoim repertuarze muzykę od XVIII-wiecznej po współczesną, prezentuje różne formy kameralne, w których pięknie  brzmią instrumenty dęte wzbogacone dźwiękiem fortepianu. Członkami zespołu są instrumentaliści-soliści, związani z doskonałymi polskimi zespołami kameralnymi i orkiestrowymi: Teatrem Wielkim-Operą Narodową, Filharmonią Narodową, orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Ensemble de Narol, Orkiestra Leopoldinum, Concerto Avenna.

 

drukuj pdf

zobacz również:

Katarzyna Drogosz | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Specjalistka od fortepianu historycznego oraz muzyki XVIII i XIX wieku

Camerata Silesia i Anna Szostak | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Od Palestriny do Beatlesów. Spotkanie z chórem Camerata Silesia i jego założycielką Anną Szostak

Iwona Sobotka | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Iwona Sobotka, sopranistka, która metalu się nie boi

Wspomnienie o Andrzeju Chłopeckim | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

W radiowej Dwójce wybitnego krytyka muzycznego wspominali najbliżsi współpracownicy