Skrzypce z towarzyszeniem fortepianu i wiolonczeli w utworach Paganiniego, Piazzolli, Bacha i Mozarta
Skrzypek Janusz Wawrowski pochodzi z rodziny lekarskiej, w której nie było tradycji muzycznych, ale rodzice grali na fortepianie hobbstycznie. Już jako trzylatek marzył o grze na skrzypcach, a obecnie jest jedynym polskim skrzypkiem, który gra wszystkie 24 Kaprysy Niccolò Paganiniego na jednym koncercie. Nam opowiada, jak uczył się je grać – było to przede wszystkim ćwiczenie koncentracji, gdyż w Kaprysach nie ma chwili na odpoczynek, a muzyka ta wciąż pozostaje symbolem najtrudniejszych wykonań skrzypcowych. Podczas spotkania, na którym towarzyszyli mu Magdalena Bojanowicz (wiolonczela) i Bartłomiej Kominek (fortepian) zastanawiano się, czy należy grać na skrzypcach zgodnie z XIX wieczną tradycją muzyczną, czy też bardziej współcześnie, tym bardziej, że współczesne instrumenty muzyczne są inne niż choćby w czasach Mozarta – inaczej są zbudowane, inaczej brzmią. Konieczne wydaje się znalezienie „złotego środka”. Goście rozmawiali również o kontekście wykonawczym muzyki kameralnej XIX wieku, przeznaczonej do domowego grania i słuchania w niewielkim gronie. Przyznali, że w kameralistyce można nawiązać bezpośredni kontakt z publicznością i łatwiej o wsparcie i wymianę doświadczeń między muzykami. Ćwicząc samemu, łatwo jest popaść w rutynę, natomiast grając wspólnie można polegać na doświadczeniu partnerów. Janusz Wawrowski to również odkrywca muzyki zapomnianej, szukający dawnych polskich kompozycji wartych zaprezentowania światu. Każde takie odkrycie jest niezwykle cenne, gdyż pokazuje, że w Polsce są długie tradycje komponowania i wykonywania. W czasie audycji artysta przypomniał dwa zapomniane utwory Ludomira Różyckiego, wykonał również kompozycje Piazzolli, Mozarta, Bacha, Mendelssohna, Sarasate i Kaprys nr. 13 Niccolò Paganiniego.
Janusz Wawrowski uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie skrzypiec w Akademii Muzycznej i. F. Chopina w Warszawie, studiował także w Kunstuniversität w Grazu (KUG), w klasie profesora Yaira Klessa oraz u Salvatore Accardo we Włoszech. Jest laureatem wielu nagród na polskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Występuje jako solista na koncertach kameralnych i symfonicznych w Polsce i Europie (Albert and Victoria Museum w Londynie, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Teatro Teresa Carreño w Caracas, De Doelen Concertgebouw w Rotterdamie, Grosser Saal Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu, The Opera House w Tel Avivie) oraz z towarzyszeniem wielkich orkiestr symfonicznych. Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, nagrywa także solowe partie skrzypiec do muzyki filmowej. Jest jedynym polskim skrzypkiem, który wykonuje podczas koncertów wszystkie 24 Kaprysy op. 1 Niccolò Paganiniego, które ukazały się również w 2007 roku na jego debiutanckiej płycie, wydanej przez CD Accord.