< powrót

Sławomir Zubrzycki | Five o'clock

rozmowca: Sławomir Zubrzycki
Sławomir Zubrzycki | Five o'clock | Muzykoteka

Viola organista wygląda jak klawesyn, a brzmi jak zespół viol da gamba

Sławomir Zubrzycki, kompozytor i pianista, jest także konstruktorem dawnych instrumentów muzycznych. I o tym głównie opowiadał podczas audycji Five o’clock. Na spotkanie przyjechał wraz z niezwykłym instrumentem – violą organista, wymyślonym przez Leonarda da Vinci. Artysta zrealizował go na podstawie pozostawionych przez Leonarda w 1618 szkiców i rysunków ośmiu konstrukcji instrumentu, który miał być jednocześnie klawiszowy i smyczkowy. Bazując na archiwach sprzed pięciu wieków i wielokrotnie konsultując się z lutnikami i fortepianmistrzami przez ponad trzy lata budował instrument ważący 80- 90 kg, z zewnątrz przypominający klawesyn, opierający się na podporach w formie ławy. Viola organista zbudowana jest w stylu włoskim, stąd wzornictwo i żywe kolory nawiązujące do tamtej estetyki. Artysta wykonuje na niej repertuar z XVI – XVII wieku: pisany na viole da gamba i muzykę z tabulatur. Od chwili powstania instrument ten wzbudza ogromne zainteresowanie, więc klawiolinista przemierza z nim całą Europę w specjalnie skonstruowanym samochodzie. Co najważniejsze, viola organista nie rozstraja się podczas podróży pod warunkiem, że wilgotność powietrza pozostaje wciąż taka sama. Nie szkodzi jej ruch ani zmienna temperatura. Sławomir Zubrzycki, pianista, klawikordzista, klawiolinista, kompozytor oraz konstruktor instrumentów, ukończył w Krakowie Akademię Muzyczną  w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego oraz w klasie muzyki współczesnej prof. Adama Kaczyńskiego. Był też stypendystą Fundacji Fulbrighta w The Boston Conservatory of Music (1990-91). Koncertował jako solista i kameralista m. in. w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i na Ukrainie. Nagrywał dla Polskich Nagrań, TVP, Polskiego Radia.

Artysta specjalizuje się również w wykonywaniu muzyki współczesnej, od dodekafonii po teatr instrumentalny, improwizację i performance. Był wykładowcą Letniej Akademii Muzyki Współczesnej - Avantgarde Tirol w Austrii (2005, 2007). Prowadzi klasę fortepianu w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Krakowie. W 1994 r. zbudował kopię klawikordu Johanna Sielbermana z 1775 roku, uznawanego za protoplastę fortepianu. W 2009 r. artysta natrafił na ślad zapomnianego instrumentu, zaprojektowanego przez Leonarda da Vinci i w latach 2009-2013 zbudował własną wersję violi organista, nawiązującą do innych instrumentów z okresu 1575-1625. Premierowe recitale violi organista w 2013 r. były ogromnym sukcesem artystycznym i medialnym. Materiał filmowy z pierwszego koncertu violi obejrzało w serwisie Youtube ponad 2 mln osób, a informacje o powstaniu instrumentu opublikowały światowe media, m.in. BBC, The Telegraph, France 24, Deutche Radio Kultur, Corierre della sera, MSN, Oman Daily Observer, Hindustan Times, Taipei Times.

drukuj pdf

zobacz również:

Katarzyna Drogosz | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Specjalistka od fortepianu historycznego oraz muzyki XVIII i XIX wieku

Camerata Silesia i Anna Szostak | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Od Palestriny do Beatlesów. Spotkanie z chórem Camerata Silesia i jego założycielką Anną Szostak

Iwona Sobotka | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Iwona Sobotka, sopranistka, która metalu się nie boi

Wspomnienie o Andrzeju Chłopeckim | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

W radiowej Dwójce wybitnego krytyka muzycznego wspominali najbliżsi współpracownicy