Barokowy duet skrzypiec i wiolonczeli
Skrzypek Zbigniew Pilch i wiolonczelista Jarosław Thiel rozmawiają o grze na instrumentach historycznych i pokazują, czym różnią się one od współczesnych. Opowiadają, jak skrzypce zmieniały się w ciągu stu pięćdziesięciu lat trwania epoki baroku oraz jaka jest różnica między smyczkiem klasycznym a mozartowkim. Dają pokaz techniki basso continuo w muzyce barokowej i mówią, jakie instrumenty mogły je realizować: głównie klawiszowe, teorba, lutnia, ale także smyczkowe. Tłumaczą, w jaki sposób można odtworzyć historyczne brzmienie instrumentów, skoro nie zachowały się żadne nagrania z tamtych czasów. Bardzo dużo podpowiada sam instrument, jego budowa, która warunkuje odpowiednie trzymanie, osiemnastowieczne kompendia wiedzy o grze barokowej, a nawet… malarstwo. Jak podkreślają – muzyka w dawnych czasach była pisana na takie instrumenty, jakich wtedy używano. Grają utwory Vitaliego, Mattheisa, Fiorilla, Corellego, Gabrieliego, Bacha, Haendla i Battisty.
Zbigniew Pilch, skrzypek, solista, kameralista i koncertmistrz. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Zbigniewa Szlezera, studiował też skrzypce barokowe pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego. Jest koncertmistrzem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej oraz stałym gościnnym dyrygentem orkiestry Filharmonii Wrocławskiej. Przez wiele lat był członkiem orkiestry Sinfonietta Cracovia. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Wykłada skrzypce barokowe i altówkę barokową na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i w Krakowie, a także prowadzi kursy mistrzowskie w ramach Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Koncertuje w Europie i na świecie ze znamienitymi zespołami: Battalia z Filnlandii, Concerto Copenhagen zDanii, Al Ayre Español z Hiszpanii, Musica Florea zCzech, Collegium Vocale z Belgii.
Jarosław Thiel, solista i kameralista, jest absolwentem poznańskiej „Szkoły Talentów”, studiował wiolonczelę na AkademiiMuzycznej w Poznaniu i Łodzi. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Dresdner Akademie für Alte Musik (Christine Kypranides) i kończył studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka. Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej. Od 2000 roku jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester, a także członkiem FestspielOrchester Göttingen, współpracuje również z Akademie für Alte Musik Berlin czy Lautten Compagney w Niemczech. Występował na wielu polskich i zagranicznych festiwalach muzyki dawnej. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim.