Koncert Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO
Wykonawcy:
Urszula Kryger – mezzosopran
Marek Moś – dyrygent
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
Utwór Przystępuję do ciebie na sopran i orkiestrę kameralną do słów Edwarda Stachury powstał w 2001 roku. Koncert, z którego pochodzi to wykonanie, odbył się 30 lipca 2009 roku w ramach X Letniej Filharmonii AUKSO w Suwałkach.
Eugeniusz Knapik (ur. 1951 w Rudzie Śląskiej) – polski kompozytor, pianista i pedagog. W latach 1970-1977 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach kompozycję u Henryka Mikołaja Góreckiego oraz fortepian u Czesława Stańczyka. Od 1976 roku pracuje na macierzystej uczelni na Wydziale Kompozycji, Teorii i Dyrygentury, obecnie jako jej profesor i rektor. W 1976 roku otrzymał stypendium rządu francuskiego na studia kompozytorskie u Oliviera Messiaena w Paryżu. Działa jako koncertujący pianista w Polsce i za granicą, skupia się na repertuarze XX wieku. Regularnie koncertował m.in. podczas festiwali z cyklu Warszawska Jesień. W 1988 roku, na zamówienie dyrektora Opery la Monnaie w Brukseli, Gerarda Mortier, rozpoczął pracę nad trylogią operową The Minds of Helena Troubleyndo tekstu Jana Fabre. W 1990 roku w De Vlaamse Opera w Antwerpii odbyła się premiera pierwszej części cyklu – Das Glas im Kopf wird vom Glas. W 1992 roku w ramach Documenta IX w Kassel miała miejsce premiera części drugiej – Silent Screams, Difficult Dreams. W 1996 roku podczas Warszawskiej Jesieni odbyło się estradowe prawykonanie części trzeciej – La liberta chiama la liberta. We współpracy z Janem Fabre powstały również spektakle baletowe: The Sound of One Hand Clapping (1991), Da un"altra faccia del tempo (1993), Quando la terra si rimette in movimento (1995) oraz Three Solos (1995). Uzyskał szereg nagród jako kompozytor i pianista. W 2005 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Muzykę Eugeniusza Knapika charakteryzuje niezwykła naturalność, wolna od patosu ekspresja oraz wyraźna melodyczność.