Muzyczny spektakl przenosi antyczną historię w czasy współczesne, a reżysera interesuje przede wszystkim jej osobisty wątek, który mógłby dotyczyć każdego
Opera Orfeusz i Eurydyka, nawiązująca do znanego mitu o miłości, jest dziełem Christopha Willibalda Glucka (1714-1787), niemieckiego kompozytora okresu klasycyzmu, jednego z reformatorów opery klasycznej. Wydarzenie zarejestrowane przez Narodowy Instytut Audiowizualny jest koprodukcją Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Narodowego w Bratysławie. Reżyser, Mariusz Treliński wybrał wiedeńską wersję opery (1762), która nieco różni się od wersji paryskiej (1774) zakończeniem.
Muzyczny spektakl przenosi antyczną historię Orfeusza i Eurydyki we współczesne mury blokowiska; reżysera nie interesuje wieloznaczność mitu, lecz osobisty wątek, który mógłby dotyczyć każdego. Narracja bliższa jest Scenom z życia małżeńskiego Bergmana niż klasycznej wersji historii. Wyprawa Orfeusza po ukochaną Eurydykę – mężczyzny, który, dodajmy, niewiele wie o życiu i miłości, nieprzygotowanego na utratę bliskiej osoby – staje się drogą w głąb siebie; jest próbą pogodzenia z bezradnością wobec śmierci. W micie Eurydyka umiera od ukąszenia węża, w spektaklu Trelińskiego miota się po mieszkaniu i ostatecznie popełnia samobójstwo.
Rejestracja: 27-29 listopada 2009 roku, Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie
Wydanie DVD: styczeń 2012 roku
Reżyseria: Mariusz Treliński
Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Magdalena Musiał
Choreografia: Tomasz Wygoda
Reżyseria świateł i projekcje: Marc Heinz
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola
Dramaturg: Piotr Gruszczyński
Obsada: Wojciech Gierlach (Orfeusz), Olga Pasiecznik (Eurydyka), Lenka Máčiková (Amor) oraz Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Narodowej
Mariusz Treliński (ur. 1962) jest polskim reżyserem filmowym, operowym i teatralnym. Ukończył Wydział Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Od maja 2005 do sierpnia 2006 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Warszawie (w październiku 2008 roku ponownie został mianowany na to stanowisko). Jest laureatem wielu nagród, otrzymał m.in. Nagrodę Przewodniczącego Komitetu Kinematografii za debiut reżyserski Pożegnanie jesieni (1991), Nagrodę im. Andrzeja Munka (1991); Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za najlepszy debiut roku (1991), Nagrodę im. Karola Szymanowskiego za reżyserię Króla Rogera (2000), Paszport Polityki (2001) oraz Nagrodę im. Norwida za reżyserię Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (2003) i Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla promocji Polski w świecie (2008).