Utwór nawiązujący do twórczości austriackiego poety Georga Trakla – migotliwe, kalejdoskopowe brzmienia rozpisane na orkiestrę
Paweł Szymański, Trzy pieśni do słów Trakla na sopran i orkiestrę kameralną
Wykonawcy:
Urszula Kryger (sopran)
Orkiestra Muzyki Nowej
Szymon Bywalec (dyrygent)
Szóstego dnia Festiwalu, 29 listopada 2006 roku, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca wykonała m.in. Trzy pieśni do słów Trakla.
Podczas Festiwalu Muzyki Pawła Szymańskiego odbyło się prawykonanie Trzech pieśni (Ein Traum, Einer Vorübergehenden, Im Herbst) w wersji orkiestrowej.
1. Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego, zorganizowany przez Polskie Wydawnictwo Audiowizualne przy współpracy Polskiego Radia, odbył się w dniach 24 listopada - 1 grudnia 2006 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Wszystkie wykonania zostały zarejestrowane zarówno w warstwie audialnej, jak i wizualnej, a w 2007 roku Polskie Wydawnictwo Audiowizualne wydało czteropłytowy album DVD z nagraniami.
Ewa Schreiber tak pisała o nim w Ruchu Muzycznym: (...) dokumentacja festiwalu umożliwia ponowne podarowanie odbiorcom muzyki Szymańskiego, wraz z wizerunkiem ludzi, ich osobistego zaangażowania oraz całej niepowtarzalnej sytuacji koncertowej. To, co zwykle tracimy w kontekście nagrania dźwiękowego, tu zostało wzbogacone o dodatkowe walory. Wreszcie mamy okazję spojrzeć muzykom w twarz.
Trzy pieśni (Ein Traum, Einer Vorübergehenden, Im Herbst) w wersji na fortepian i orkiestrę ukończone zostały w styczniu 2002 roku i wykonane po raz pierwszy 26 czerwca 2005 roku przez Urszulę Kryger i Tomasza Herbuta w Fürstensaal der Residenz w Würzburgu podczas festiwalu Mozart Fest. Wersja na alt i fortepian została opracowana w 2003 roku dla Jadwigi Rappé, która z towarzyszeniem Helmuta Hölla przedstawiła ją 19 października 2004 roku w sali koncertowej warszawskiej Filharmonii Narodowej. Podczas Festiwalu Muzyki Pawła Szymańskiego odbyło się prawykonanie utworu w wersji orkiestrowej.
Paweł Szymański urodził się w 1954 roku w Warszawie. Studiował kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego (1974-78) i Tadeusza Bairda (1978) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem. W latach 1982-87 wykładał na Wydziale Kompozycji, Teorii i Dyrygentury tej uczelni. Był stypendystą wielu szkół i instytucji: w 1976 brał udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Innsbrucku, a w latach 1978, 1980 i 1982 – w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt. W 1984 roku otrzymał stypendium im. Herdera, dzięki któremu kontynuował studia u Romana Haubenstocka-Ramatiego. Był także stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst w Berlinie (1987-1988). Współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia (1979-81), z Niezależnym Studiem Muzyki Elektroakustycznej (1982-84) i Studiem Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Krakowie (1983). Początki twórczości kompozytora, jego młodzieńcze kompozycje, naznaczone były awangardą. Widać to między innymi w Epitafium na dwa fortepiany(1974) i Limerykach na skrzypce i fortepian (1975). Jan Topolski w rysie biograficznym nazywa go „kompozytorem pokolenia stalowolskiego”, debiutującego podczas festiwalu w Stalowej Woli, należą do niego także: Lasoń, Knapik, Krzanowski. Paweł Szymański tworzy około dwóch utworów rocznie. Od początku swojej pracy artystycznej stworzył ok. 50 kompozycji.