Utwór jest rodzajem przewodnika po orkiestrze symfonicznej i technikach kompozytorskich
„Napisałem wariacje na swój własny temat, co zdarzało się często pewnym siebie kompozytorom, ale jest to raczej sytuacja jak z filmu – temat napisał mój osobisty Mr. Hyde, a wariacje jeszcze bardziej oddany mi mój Dr. Jekyll” – tłumaczy popularny twórca. Tytuł odnosi jednak nie tylko do samego Dębskiego. Tworząc ten cykl o charakterze edukacyjnym, kompozytor puszcza oko w stronę Variations and Fugue on Theme of H. Purcell Benjamina Brittena. Podobieństwa z brytyjskim mistrzem kończą się jednak bardzo szybko. Z obawy o to, by nie zbliżyć się zbytnio do wspomnianego utworu, autor eksploruje nowsze techniki kompozytorskie i instrumenty, którymi rzadko posługiwał się Britten. Jak zdradza Dębski, w szybkim montażu, nawiązującym do błyskawicznych przekazów dzisiejszej popkultury, twórca sięga po serializm, sonoryzm, jazz, folk, minimalizm czy melodie kojarzone najczęściej z muzyką filmową. Kompozytor zwraca też uwagę na fakt, że orkiestra jest podzielona na dwie części, a dyrygent każdą ręką wskazuje inny puls. Kto wie, może jedną kieruje Mr. Hyde, a drugą Dr. Jekyll?
Wykonawcy:
Wojciech Rodek – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej