Zmysł smaku i zmysł słuchu różnią się od siebie pod wieloma względami. Są odpowiedzialne za percepcję różnych bodźców, ale również reagują na te bodźce według własnych zasad

Granica słyszalności określa to, jak głośny musi być dźwięk o danej wysokości, żebyśmy mogli go usłyszeć. W zależności od wysokości dźwięku, granica słyszalności może się bardzo różnić. Dźwięki niskie, na przykład te oscylujące wokół frekwencji 20 Herzów słyszymy dopiero przy głośności 70 dB. Dźwięki wysokie, o frekwencji około 1000 Herzów słyszymy już przy głośności 2 dB.
Ćwiczenie 1.
Każdy uczeń przynosi na zajęcia zestaw czterech różnych produktów zaliczających się do tej samej grupy smakowej (np. cztery gatunki jabłek). Produkty muszą być przygotowane jako kilka zestawów zawierających małe porcje. Uczniowie degustują przygotowane smaki.
Tematy i pytania do dyskusji
Jakie różnice w smaku są najszybciej wyczuwalne?
Czy w miarę jedzenia smak się wyostrza, czy tępieje?
W jaki sposób zapamiętać poszczególne smaki?
Ćwiczenie 2.
Prowadzący zajęcia prezentuje cztery grupy instrumentów wykorzystując zamieszczone w materiałach dźwiękowych sample do Ćwiczenia nr 3.
Tuba (dęte blaszane)
Tematy i pytania do dyskusji
Jakie różnice w brzmieniu są najszybciej słyszalne?
Czy w miarę słuchania słuch się wyostrza, czy tępieje?
W jaki sposób zapamiętać poszczególne brzmienia?
Który ze swoich zmysłów oceniasz jako bardziej wrażliwy?
Który częściej trenujesz? Jesteś super-smakoszem, czy super-słuchaczem?
Jak drobne różnice smaku i brzmienia są wyczuwalne dla twoich zmysłów?
Barbara Kinga Majewska