Lustrzany układ klawiszy umożliwia prawdziwą muzyczną zabawę w chowanego

Popatrz w bok to fraszka muzyczna oparta na lustrzanym układzie klawiszy w relacji do dwóch czarnych klawiszy. Następstwo dźwięków nawiązuje do dziecięcej zabawy w chowanego. Zgodnie z jej regułami jedno z dzieci musi odnaleźć pozostałe, które się poukrywały.
Szukając, rozgląda się na boki, do tyłu, sprawdza, gdzie się kto skrył. Kogo znajdzie, stara się „zaklepać”. Po zabawie dzieci rozchodzą się do domów, każde w swoją stronę (tak jak dźwięki w końcowym motywie: „zaklep ich i cześć!”).
Utwór składa się z trzech puzzli. Dwa pierwsze rozpoczyna dwudźwięk c-e: „popatrz w bok” (1) i „popatrz w tył” (2). Razem tworzą powtarzający się trzykrotnie schemat: drugie powtórzenie na słowach „może ktoś” (1) i „tu się skrył” (2), trzecie – „tych już masz” (1) i „tamtych też” (2).
Ostatni puzzel (3) rozpoczyna się „tam, gdzie krasnal odpoczywał” – przy pierwszym z trzech czarnych klawiszy/. Ręce grają rozbieżnie od dwudźwięku f-g do dźwięków c1 w lewej i c2 w prawej.
1. 2. 3.
Uwaga!
Gdy układ klawiszy zostanie zapamiętany, zalecane jest niezwijanie palców, tak by wszystkie mogły obserwować zabawę. Sprytniejsze dzieci warto zachęcać od początku do gry w „pianistyczny”, a nie „cymbałkowy” sposób.
Zadania
- Odszukaj i zagraj „2 czarne kamienie”, po których szedł krasnal („idzie, idzie”). Co będzie, gdy zsunie się z nich na boki? Spadnie na dźwięki c-e i odkryje, że razem brzmią zgodnie i miło.
- Odszukaj i zagraj kamienie, na których krasnal „odpoczywał”. Ile ich było?
- Gdzie spadnie krasnal, jak zsunie się na boki pierwszego z trzech czarnych klawiszy (f-g)?
- A jakby tak zabawić się w chowanego?. Puzzle pokażą, jak.
- Posłuchaj fraszki z nagrania. Ułóż z puzzli cały utwór.
Ćwiczenie
Do prawidłowego wykonania konieczne jest zapamiętanie powyższego rytmu. Pomocne będzie wyklaskanie lub zilustrowanie go krokami – np. „idź-idź-stań!”, albo skokami – „hop-hop-stop!"