Prezentujemy cykl dwunastu lekcji mazura, przygotowany przez Instytut Muzyki i Tańca wspólnie z Muzykoteką Szkolną. Każda z nich pokazuje poszczególne kroki, figury i układy taneczne. Lekcje ułożone są w kolejności od podstawowych po bardziej zaawansowane.
Mazur / lekcja 1:
Ustawienia w parze
koncepcja, komentarz: Jan Łosakiewicz;
tańczą: Karolina Stańczak i Gabriel Raj, tancerze Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka”;
muzyka: Przemysław Marcyniak;
konsultacja muzyczna: Tomasz Nowak;
koordynacja: Piotr Skawski
Mazur to dynamiczny polski taniec narodowy w rytmie 3/4 lub 3/8, którego nazwa prawdopodobnie pochodzi od tańczonych od dawna na Mazowszu wiejskich mazurków. Mazur mimo cech skocznych mazurków i oberków oraz powolnych kujawiaków jest tańcem salonowym, popularnym w całej Europie w XIX wieku. Choć w Polsce na dworach szlacheckich tańczono go na wzór chłopskich mazurków, w Europie stał się balowym tańcem korowodowym o krokach francuskiego kadryla. Typowy dla mazura improwizacyjny charakter uzupełniany jest ozdobnymi hołubcami, wybiciami, tupnięciami i zestawem wyszukanych figur (np. okrężna, namiotowa, łańcuchowa, arkadowa). Utwory o cechach mazura komponowali Józef Elsner, Karol Kurpiński, Maria Szymanowska, Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Karol Szymanowski.
Zobacz kolejne lekcje mazura:
Lekcja 2 / Kroki taneczne (część 1)
Lekcja 3 / Kroki taneczne (część 2)
Lekcja 4 / Kroki taneczne (część 3)
Lekcja 5 / Przytupnięcia i zakończenia tematów tanecznych
Lekcja 6 / Ukłony
Lekcja 7 / Figury taneczne o charakterze parowym (część 1)
Lekcja 8 / Figury taneczne o charakterze parowym (część 2)
Lekcja 9/ Figury taneczne o charakterze parowym (część 3)
Lekcja 10/ Przykładowy układ mazura jako tańca towarzyskiego
Lekcja 11/ Figury taneczne o charakterze parowo-zespołowym
Lekcja 12/ Karo mazurowe