< powrót

Polscy kompozytorzy muzyki filmowej

poziom: szkoła podstawowa
czas trwania: 45 min

Temat lekcji: Polscy kompozytorzy muzyki filmowej

 

Scenariusz lekcji dla kl. VII szkoły podstawowej

 

Czas trwania lekcji: 45 minut

 

Cel lekcji – po zajęciach uczeń:

- umie wymienić najbardziej reprezentatywne nazwiska polskich kompozytorów muzyki filmowej oraz przykładowe tytuły filmów, do których stworzyli muzykę

- potrafi formułować krótkie wypowiedzi na temat muzyki filmowej polskich twórców

- umie zagrać na flecie prostym melodię piosenki filmowej autorstwa polskiego kompozytora

 

Materiały:

nagrania audio – dostępne w Internecie bądź na wydaniach płytowych:

 

Przebieg lekcji:

1. Wstęp [Slajd nr 1]

  • Na wstępie opowiadamy uczniom, że możemy poszczycić się kompozytorami muzyki filmowej o międzynarodowej renomie, którzy pisali muzykę nie tylko do polskich, ale i do zagranicznych produkcji. W większości przypadków są to jednocześnie kompozytorzy muzyki poważnej, którzy dzielą swój czas pomiędzy pisanie muzyki autonomicznej a twórczość na potrzeby filmu. Oprócz kompozytorów mieszkających i tworzących w Polsce, do grona polskich kompozytorów muzyki filmowej zaliczamy także emigrantów, którzy z różnych przyczyn działali bądź nadal działają za granicą, najczęściej w innych krajach europejskich bądź w Stanach Zjednoczonych.

2. Quiz muzyczno-filmowy [Slajdy nr 2-3]

  • Wyjaśniamy uczniom, że pierwszą część dzisiejszych zajęć poświęcimy na quiz muzyczno-filmowy. Dzielimy uczniów na cztero- lub pięcioosobowe grupy. Wyświetlamy listę tytułów filmowych wraz listą kompozytorów oraz rozdajemy tę samą listę w wersji papierowej każdej z grup. Następnie prezentujemy uczniom kolejne nagrania bądź ich fragmenty, a ich zadaniem jest odgadnąć z jakiego filmu pochodzi dany utwór oraz krótko opisać muzykę, którą usłyszeli. Przedstawiciel danej grupy zgłasza się do odpowiedzi przez podniesienie ręki. Przy każdym z przykładów nauczyciel dopowiada kilka słów na temat samego filmu i kompozytora oraz dopytuje o wrażenia ucznia po wysłuchaniu utworu. Najszybsza i najbardziej aktywna grupa zostaje nagrodzona plusami na koniec lekcji.

Lista kompozycji (do odtworzenia w dowolnej kolejności):

Jan A.P. Kaczmarek – Marzyciel (Where is Mr. Barrie?

Bronisław Kaper – Lili (temat) 

Waldemar Kazanecki - Noce i dnie (walc)

Wojciech Kilar – Pianista (Moving to the Ghetto

Krzysztof Komeda – Nóż w Wodzie (Ballada dla Bernta

Abel Korzeniowski – Samotny mężczyzna (Stilness of the Mind

Michał Lorenc – Bandyta (Taniec Eleny

Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz – Nie lubię poniedziałków (temat) 

Zbigniew Preisner – Podwójne życie Weroniki (Van den Budenmayer Concerto en Mi Mineur

Henryk Wars – Piętro wyżej (piosenka „Umówiłem się z nią na dziewiątą”

 

3. Dla kogo Oscary? [Slajd nr 4]

  • Po zakończeniu quizu pytamy uczniów, który temat z filmu najbardziej im się podobał. Przeprowadzamy głosowanie. Po wyróżnieniu najlepszej kompozycji pytamy, czy wiedzą ilu polskich kompozytorów zostało nagrodzonych Oscarem, czyli najbardziej prestiżową nagrodą w dziedzinie filmu, która przyznawana jest corocznie w Hollywood przez amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Czy potrafią wskazać ich nazwiska? Wyjaśniamy, że statuetki Oscara trafiły do tej pory w ręce dwóch Polaków: Bronisława Kapera w 1954 roku za muzykę do musicalu Lilli, oraz Jana A.P. Kaczmarka w 2005 roku za muzykę do filmu Marzyciel. 4. Nauka piosenki Hi-Lili, Hi-Lo [Slajd nr 5]
  • Przechodzimy do części praktycznej zajęć. Uczniowie uczą się grać na flecie temat Andrzeja Kurylewicza z serialu Polskie drogi (do pobrania).  Przedstawiamy kilka słów na temat samego kompozytora oraz popularnego pod koniec lat siedemdziesiątych serialu. Wspólnie analizujemy schemat rytmiczny oraz budowę interwałową melodii. Nauczyciel akompaniuje na fortepianie

Praca domowa:

Wysłuchanie tematu ze wskazanego filmu jednego z wymienionych poniżej kompozytorów i opisanie go w kilku zdaniach. Lista do wyboru:

Krzesimir Dębski (Ogniem i mieczem), Zygmunt Konieczny (Jasminum), Henryk Kuźniak (Va Bank), Andrzej Korzyński (Człowiek z żelaza).

 

Agnieszka Cieślak

 

Źródła materiałów graficznych wykorzystanych w prezentacji:

4: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_A.P._Kaczmarek_fot._Szymon_Kaczmarek.jpg

5: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f5/Lili_film_poster.jpg

 

 

 

 

pobierz pliki

pobierz plikipobierz wszystkie pliki
drukuj pdf

zobacz również:

Pieśń cz. 2 +dodaj do schowka
Nauka
Scenariusze lekcji

Scenariusz lekcji dla kl. VI-VII szkół podstawowych

Pieśń cz. 1 +dodaj do schowka
Nauka
Scenariusze lekcji

Scenariusz lekcji dla klas VI-VII szkoły podstawowej

Najważniejsze dzieła muzyki filmowej cz. 2 +dodaj do schowka
Nauka
Scenariusze lekcji

Scenariusz lekcji dla kl. VII szkoły podstawowej 

Najważniejsze dzieła muzyki filmowej cz. 1 +dodaj do schowka
Nauka
Scenariusze lekcji

Scenariusz lekcji dla kl. VII szkoły podstawowej