Utwór sceniczny z kostiumami i scenografią, w którym za pomocą tańca i muzyki często opowiedziana jest jakaś fabuła
Jednym z najsłynniejszych baletów jest Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego do libretta napisanego na podstawie opowiadania Ernesta Teodora Amadeusza Hoffmanna.
źródłosłów: z włoskiego ballo – taniec
Muzyka, która powstaje na podstawie baletowego libretta i planu ruchów tanecznych, jest swoistym programem baletu, a także emocjonalnym i rytmicznym podłożem choreografii. Rozwój baletu to nieustanne doskonalenie techniki tanecznej i roli muzyki w akcji. Na przykład w XVI wieku balet francuski był raczej zbiorem odrębnych ludowych i nadwornych tańców. Dopiero w XIX wieku muzyka baletowa przestała być wyłącznie akompaniamentem tańca i zaczęła odzwierciedlać jedność spektaklu baletowego. Za reformatora muzyki baletowej uważa się rosyjskiego kompozytora Piotra Czajkowskiego. Jego balety (np. Dziadek do orzechów i Jezioro łabędzie) nabierają cech symfonii, a przy pomocy motywów przewodnich muzyka odzwierciedla konflikty dramaturgiczne i psychologię głównych bohaterów.