gatunek: instrumentalne

Utwór muzyczny skomponowany swobodnie, bez zastosowania ścisłej formy

Gatunek fantazji wyróżnia się unikalnym schematem formy każdego utworu i niepowtarzalnym światem obrazowym. Narodziny fantazji związane są z improwizacją. Rolę takiego osobliwego wstępu do ścisłej fugi albo suity często odgrywały fantazje Jana Sebastiana Bacha. Jego syn, Carl Philipp Emanuel Bach, pisał: „Zanotowana beztaktowo swobodna fantazja jak najbardziej odpowiada wyrażaniu emocji!”. Zgadzali się z nim kompozytorzy epoki klasycyzmu i stosowali fantazję jako wstęp do sonaty. Ludwig van Beethoven w Sonata quasi una Fantasia  (sonaty ??. 27 nr 1 i nr 2), potwierdził związek pomiędzy sonatą i fantazją. Kompozytorzy-romantycy umocnili cechy programowe w fantazji. Piotr Czajkowski, zainspirowany pierwszą pieśnią „Piekła” z „Boskiej komedii” Dantego, stworzył symfoniczną fantazję Francesca da Rimini ??. 32.

Przejawem programowości w fantazjach XIX i XX wieku jest też wykorzystywanie pewnych tematów muzycznych. Wirtuzowskie fantazje koncertowe pisano na efektowne, popularne melodie zaczerpnięte z muzyki klasycznej i folkloru różnych kultur świata.

 

drukuj pdf

zobacz również:

Scherzo +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Scherzo ma metrum 3/4, żywe tempo, a w cyklu sonatowym zastępuje menueta

Ekspozycja +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Początkowa sekcja fugi lub formy sonatowej, w której przedstawiane są główne tematy

Dwuczęściowa forma +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Utwór muzyczny składający się z dwóch różnych sekcji. Jego budowę oznacza się skrótowo literami AB

Divertimento +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Utwór instrumentalny kameralny, o lekkim charakterze, bardzo popularny w okresie klasycyzmu