< powrót

Poemat symfoniczny

gatunek: instrumentalne

Utwór orkiestrowy, zwykle oparty był na jakiejś historii, pozamuzycznym programie wyjaśnionym przez kompozytora

Poemat symfoniczny odzwierciedlał romantyczną ideę łączenia poszczególnych dziedzin sztuki w jednym utworze i rozwinął się w XIX wieku. Kompozytorzy starali się przede wszystkim oddać w muzyce nastrój dzieł literackich i artystycznych. W rezultacie powstawała swobodna jednoczęściowa forma muzyczna, której budowa była zależna od programu utworu, lecz nie zawsze zachodziła potrzeba tworzenia zupełnie nowego schematu formy. Kompozytorzy wykorzystywali na szeroką skalę zdobycze swoich poprzedników, zwłaszcza nawiązywali do formy sonatowej, ronda i formy wariacyjnej.

Przykłady: Franciszek Liszt poemat symfoniczny Preludia oraz Ryszard Strauss Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała. W muzyce polskiej za pierwszy poemat symfoniczny uważa się Step Zygmunta Noskowskiego.

Step op. 66 | Zygmunt Noskowski
drukuj pdf

zobacz również:

Scherzo +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Scherzo ma metrum 3/4, żywe tempo, a w cyklu sonatowym zastępuje menueta

Operetka +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Z włoskiego operetta, co znaczy „mała opera" – komediowy utwór sceniczny, zbliżony do opery, jednak o lekkim, popularnym charakterze

Finale +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Włoskie określenie oznaczające finał, zwykle ostatnia część większego dzieła muzycznego, jak np. symfonia, sonata, opera

Fantazja +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Utwór muzyczny skomponowany swobodnie, bez zastosowania ścisłej formy