rodzaj instrumentu: strunowe smyczkowe

Kontrabas to największy i najniżej brzmiący instrument smyczkowy. W orkiestrze pełni najczęściej funkcję bazy harmonicznej i wsparcia rytmicznego.

Kształt instrumentu podobny jest do budowy wiolonczeli. Jest jednak znacznie od niej cięższy i wyższy, dlatego gra się na nim zwykle na stojąco lub siedząc na wysokim stołku. Posiada cztery struny strojone w kwartach. Do orkiestry kontrabas włączony został w XVIII wieku. Współcześnie stosuje się ich zwykle 8.

 

We wczesnych formach kontrabas pojawił się już w XVI wieku, podobnie jak reszta rodziny instrumentów smyczkowych. Popularny stał się w czasach Józefa Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta za sprawą włoskich wirtuozów. Jednym z najsłynniejszych był  Domenico Dragonetti, który osiedlił się w Anglii. Inny włoski kontrabasista Giovanni Bottesini był także kompozytorem. Napisał on kilka koncertów na dwa kontrabasy.

 

O kontrabasie opowiada muzyk Orkiestry Sinfonia Varsovia:

 

ciekawostkaW XIX wieku eksperymentowano z budowaniem wielkich kontrabasów (np. 3,5-metrowy oktobas), na których gra była bardzo trudna. Niekiedy potrzebowano do tego aż dwojga ludzi – jednego do układania palców na strunniku, a drugiego do trzymania smyczka! Niewiele tych instrumentów przetrwało do czasów dzisiejszych.

 

 

 

drukuj pdf

zobacz również:

Mandolina +dodaj do schowka
Wiedza
Instrumenty

Jest to mały instrument strunowy z rodziny lutni

Klawikord +dodaj do schowka
Wiedza
Instrumenty

Jest jednym z najstarszych strunowych instrumentów klawiszowych i wywodzi się ze średniowiecznego monochordu

Basy +dodaj do schowka
Wiedza
Instrumenty

Basy, zwane także basetlą lub basetnią, to instrument smyczkowy wchodzący w skład wielu tradycyjnych kapel

Gitara basowa +dodaj do schowka
Wiedza
Instrumenty

Powstanie gitary basowej to efekt tego samego procesu, który zaowocował skonstruowaniem gitary elektrycznej. Kontrabasy, wykorzystywane w orkiestrach rozrywkowych, były zbyt ciche by ich dźwięk mógł przebić się przez tutti pozostałych instrumentów. Dlatego też zaczęto je nagłaśniać z pomocą mikrofonu, a z czasem, na wzór gitary elektryczno-akustycznej skonstruowano kontrabas elektryczny (ang. electric upright bass, electric bass). Problem głośności został rozwiązany, ale rozwój gitar elektrycznych uświadomił jeszcze jedną niedogodność kontrabasu, nawet elektrycznego: nieporęczny rozmiar i duży ciężar.