Przyspieszając albo: coraz szybciej
Uwaga ta występuje o wiele rzadziej od przeciwstawnych jej wskazówek ritenuto, ritardando, rallentando. Pojawia się w utworach wirtuozowskich, gdy zmierzają ku końcowi, a wszystkie środki wykonawcze mają znaleźć ujście w spektakularnym zwieńczeniu wariacji czy fantazji, oraz tam, gdzie potrzebne jest płynne przejście z części utrzymanej w tempie powolnym do następującej po niej części szybkiej. Wtedy wskazówka może przybrać bardziej rozbudowaną postać, na przykład:
Adagio – accelerando poco a poco al – Presto
(Adagio – stopniowo przyspieszać aż do osiągnięcia tempa – Presto)
W przeciwieństwie do zwolnień, przyspieszenia są w normalnej grze niepożądane – przypomnijcie sobie, ile razy nauczyciel mówił„nie spiesz!”. Dlatego, o ile nie napotka się w nutach uwagi accelerando, należy unikać jego swobodnego, improwizacyjnego stosowania.