rodzaj terminu: artykulacja i ekspresja

Akcent ma dwa różne znaczenia: wyróżniamy akcent metryczny, który jest niezależny od wykonawcy, oraz akcent wyrazowy, który kształtuje wykonawca

Aby przekonać się o tym, że akcent metryczny nie zależy od siły dźwięku czy ekspresji, wystarczy posłuchać dzwonków starych monofonicznych komórek, komputerów albo pozytywek. Te urządzenia produkowały szeregi dźwięków bez żadnych niuansów, a jednak słychać było melodie w wyraźnym metrum.

Akcent wyrazowy urozmaica wykonanie poprzez wyróżnienie pewnego dźwięku melodii czy też akordu w pochodzie akordów. Tylko część akcentów zapisanych jest w partyturze – tam, gdzie są absolutnie niezbędne. Inne pozostawione są smakowi wykonawcy. Akcent wiąże się przede wszystkim ze wzmocnieniem siły dźwięku. Każdy akcent można jednak wykonać na wiele sposobów, również zmiana barwy czy artykulacji a nawet zmiana intensywności wibrata na instrumentach smyczkowych powoduje powstanie wrażenia akcentu.

Sforzato lub sforzando (wzmacniającskrót sf lub sfz) to określenie wykonawcze nakazujące wydobycie danego dźwięku czy akordu bardzo silnie i głośno. Akcenty takie są bardzo ostre i wyraźne. Uwielbiał je stosować w swych symfoniach Ludwig van Beethoven, ale najciekawiej użył tego efektu Józef Haydn w Symfonii „Z uderzeniem w kotły”.

Akcent można też oznaczyć znakiem >.

 

 

drukuj pdf

zobacz również:

Rytm +dodaj do schowka
Wiedza
Terminy

Rytm to następstwo dźwięków w czasie

Nuty +dodaj do schowka
Wiedza
Terminy

Potocznie nutami nazywamy zapis utworu muzycznego. „Proszę pani, zapomniałem nut” – to typowa wymówka uczniowska. „Dobrze, poćwiczymy pasaże” – to typowa kara. Ściśle mówiąc, nuty to znaki umieszczane na pięciolinii, które przekazują informacje o wysokości dźwięku oraz czasie jego trwania

Klaster +dodaj do schowka
Wiedza
Terminy

Jeden z ciekawszych efektów muzyki współczesnej!

Serializm +dodaj do schowka
Wiedza
Terminy

Jest to kierunek w muzyce dwudziestego wieku, pochodzący od muzyki dodekafonicznej