Najważniejsze tempo z grupy średnich. Dosłownie znaczy „idąc”, ale nie chodzi tu o żwawy marsz, raczej o spokojną, leniwą przechadzkę po parku w pogodny dzień
Właściwa interpretacja tego tempa może nastręczać trudności. Większość kompozytorów XIX wieku uważała andante za tempo powolne, stąd meno andante oznaczało tempo nieco szybsze od andante, a piú andante – wolniejsze. Natomiast dla Brahmsa andante było dość żwawe i w jego muzyce piú andante należy odczytywać jako żądanie szybszego tempa od andante.
Andantino jest zdrobnieniem od andante i powszechnie uważa się, że oznacza tempo szybsze od andante. Istnieją jednak liczne przesłanki na to, że jeszcze Mozart uważał andantino za tempo wolniejsze od andante, tak jak allegretto (zdrobnienie) jest tempem wolniejszym od allegro. Poglądy na to, które z tych temp jest wolniejsze, różnią się w zależności od kraju. Niemcy trzymają się dawnej interpretacji i mówią, że andantino jest szybsze od andante, Anglicy, że właśnie wolniejsze, a Włosi (którzy może mieliby tu najwięcej do powiedzenia), że… no, to zależy. Szykują się fascynujące dyskusje podczas międzynarodowych letnich kursów mistrzowskich!