Ma miejsce wówczas, gdy niższy dźwięk tworzący interwał staje się dźwiękiem wyższym (jest przeniesiony o oktawę). I odwrotnie: gdy dźwięk wyższy staje się niższym
Inwersję interwałów nazywamy także przewrotem. Gdy coś przewracamy, to co najpierw było u góry, teraz znajduje się na dole i na odwrót. Po inwersji interwałów zmienia się nie tylko kierunek (wznoszący się na odpowiadający mu interwał opadający i odwrotnie). Zmienia się wielkość interwałów: małe stają się wielkimi, wielkie – małymi, zwiększone – zmniejszonymi i na odwrót. Czyste nie mają swojego przeciwieństwa i pozostają czystymi.
Spójrzcie jak wygląda przewrót i rozszyfrujcie jego tajemniczy schemat:
Pryma (1) |
Oktawa (8) |
|
Sekunda (2) |
|
Septyma (7) |
Tercja (3) |
|
Seksta (6) |
Kwarta (4) |
|
Kwinta (5) |
Kwinta (5) |
|
Kwarta (4) |
Seksta (6) |
|
Tercja (3) |
Septyma (7) |
|
Sekunda (2) |
Oktawa (8) |
|
Pryma (1) |
Okazuje się, że budowanie przewrotów interwałów jest naprawdę proste pod warunkiem, że umiemy liczyć do 9.
Inwersja interwałów ma ważne znaczenie w komponowaniu i opracowaniu melodii. Przykładem tego jest muzyka polifoniczna. Zawiera lustrzane imitacje, rak w inwersji i inne kontrapunktyczne „sztuczki” z udziałem przewrotów interwałów.