Następstwo całych tonów i półtonów w stałym porządku: cały ton, półton, cały ton, cały ton, cały ton, półton, cały ton
Źródłosłów: z łaciny minor - mniejszy. To określenie odnosi się do tercji małej, którą tworzą I i III stopnie skali.
Istnieją trzy rodzaje skal minorowych (inaczej mollowych). Powyższa jest minorową naturalną, minorowa melodyczna ma podwyższony stopień VI i VII, gdy poruszamy się w górę skali, ale ruch w dół oznacza powrót do skali naturalnej. Skala minorowa harmoniczna ma natomiast podwyższony VII stopień przy ruchu w górę i w dół.
Pierwsze, co widzimy porównując gamę molową i durową – to różnica w brzmieniu, barwie i nastroju jaki wywołują. Skali minorowej właściwe są smutne nastroje i ciemniejsze barwy o bogatych odcieniach. W skali minorowej harmonicznej między VI a VII stopniem powstaje sekunda zwiększona. Natomiast w skali minorowej melodycznej podwyższenie VI i VII stopnia rozjaśnia koloryt. W tych rodzajach skal minorowych alteracja dźwięków diatonicznych prowadzi do podziału na dźwięki składowe akordu toniki.